A Linux-hardvertámogatás egyik legismertebb szakértője, Hans de Goede tizenhét év után távozott a Red Hat kötelékéből, és immár a Qualcommnál folytatja pályafutását. A lépés új korszakot hozhat az ARM64-alapú laptopok számára, ugyanakkor kérdéseket vet fel az Intel és AMD platformok jövőbeli Linux-támogatásával kapcsolatban.
A Mesa25.3 friss kiadása új grafikus API-támogatással, illesztőprogram-fejlesztésekkel és jelentős játékoptimalizációkkal érkezett. A nyílt forráskódú grafikus ökoszisztéma egyik legfontosabb mérföldköve tovább javítja a Linuxon futó videojátékok teljesítményét, miközben széles körű hardver- és illesztőprogram-fejlesztéseket is hoz. Az alábbi összefoglaló áttekinti a legfontosabb újdonságokat és technikai hátterük jelentőségét.
1971. november 15-én az Intel 4004 megjelenésével elkezdődött a mikroprocesszorok korszaka. Ez az esemény nemcsak az elektronikai ipar fejlődését gyorsította fel, hanem megteremtette az alapokat a személyi számítógépek későbbi forradalmához.
Egy héttel azután, hogy hírek láttak napvilágot a Pentium processzorok egy részében felfedezett hibáról, az Intel 1997. november 14-én kiadott egy szoftveres megoldást, amely operációs rendszerek számára nyújtott kerülőutat az úgynevezett „F0 hiba” elkerülésére. Egy nagyon specifikus, érvénytelen műveletet továbbítva a hibás processzoroknak azok lefagytak, amely a számítógép és minden futó program lefagyását eredményezte.
Az Intel ANV nyílt forráskódú Vulkan driver végre támogatja a VK_KHR_pipeline_binary kiterjesztést, amely lehetővé teszi, hogy az alkalmazások közvetlenül hozzáférjenek a pipeline bináris adataihoz, megkerülve a Vulkan beépített pipeline cache mechanizmusát. Ennek köszönhetően a fejlesztők saját caching stratégiát valósíthatnak meg, ami hatékonyabb pipeline cache-kezelést tesz lehetővé, és csökkenti az újragenerálás idejét.
Intel mérnökei folytatják a Crescent Island támogatásának előkészítését a Linux 6.19 kernelhez. A Crescent Island az Intel közelmúltban bejelentett Xe3P grafikus kártyája, amely 160 GB VRAM-mal rendelkezik, és elsősorban vállalati szintű AI inferenciára optimalizált. Az Intel nyílt forráskódú Linux grafikus driver csapata gyorsan elkezdte integrálni az új kártyát a Xe kernel grafikus driverbe, a korábbi Nova Lake Xe3P kódútvonalakat felhasználva.
A Khronos Group bejelentette a Vulkan 1.4.330 verzióját, amely ezúttal több apró specifikációs javítást és pontosítást, valamint öt új kiterjesztést (extension) hoz a modern, alacsony szintű grafikus és számítási API-hoz. Bár a kiadás elsősorban karbantartási jellegű, az új kiterjesztések révén több fontos fejlesztés érkezett, amelyek mind a teljesítményt, mind a fejlesztői rugalmasságot növelik.
A Linux 6.18 fejlesztése során bevezetett új Sheaves funkció tovább bővül: a fejlesztők most azon dolgoznak, hogy ez a mechanizmus váltsa fel a CPU-s cache-eket a SLUB memória-allokátor kódbázisában. A Sheaves egy CPU-nkénti, tömbalapú gyorsítótár-réteg (per-CPU array-based caching layer), amelyet opcionálisan lehet engedélyezni.
A hétvégén megjelent a LACT 0.8.2, a Linux alatt futó, több gyártót támogató GPU-vezérlő és -monitorozó alkalmazás legújabb verziója. A Rust nyelven írt program grafikus felületet kínál az AMD, NVIDIA és Intel grafikus processzorok beállításaihoz, és egyre népszerűbb alternatívává válik a Linux-felhasználók körében, akik nyílt forrású megoldást keresnek a GPU-k finomhangolásához.
A Linux 6.18 fejlesztése a végéhez közeledik, és a vasárnapra várt első kiadásjelölt (Linux 6.18-rc1) előtt még egy fontos x86-os javításcsomag is beolvadásra került. Ebbe a frissítésbe bekerült egy Retpoline-optimalizáció is, amelyet kifejezetten az Intel E-magok (E cores) hatékonyabb működése érdekében készítettek. A módosítást Peter Zijlstra, az Intel egyik vezető fejlesztője készítette, és az x86 architektúra magkódját (x86 core code) érinti.
A nyílt forráskódú BIOS-alternatívaként ismert Coreboot új kiadása, a Coreboot 25.09, újabb fontos mérföldkövet jelent a projekt fejlődésében. Az új verzió 19 további alaplapot támogat, fejlesztéseket hoz a rendszerindítási sebességben, az AMD és Intel platformok kezelésében, valamint több ismert firmware-komponenst is frissített, mint például a SeaBIOS, az U-Boot, az EDK2 és a LinuxBoot. A Coreboot célja, hogy leváltsa a zárt forráskódú, gyártói BIOS-okat (Basic Input/Output System), illetve UEFI-firmware-eket, és gyors, biztonságos, auditálható alternatívát kínáljon a rendszerindítás vezérlésére. Különösen a Google Chromebook eszközök körében vált elterjedtté, de a közösség támogatásának köszönhetően számos PC, szerver és ipari alaplap számára is elérhetővé vált.
A Linux 6.18 kernel grafikus alrendszere (DRM – Direct Rendering Manager) jelentős frissítéseket kapott. Bár Linus Torvalds ismét szóvá tette a kódformázási problémákat – főleg a Rust kód kapcsán –, végül elfogadta a teljes grafikus driver pull requestet, amely tartalmazza az új meghajtókat, valamint az „accel” gyorsító alrendszer frissítéseit is.