Az NVIDIA mérnökei továbbra is intenzíven dolgoznak a Linux kernelhez készült Nova driver nyílt forráskódú fejlesztésén. Ez a modern, Rust nyelven írt driver a gyártó hivatalos, zárt forrású illesztőprogramjának, valamint a régi, visszafejtés útján készült Nouveau illesztőprogramnak kíván alternatívát nyújtani. A Nova fejlesztési tervén most a Hopper és Blackwell GPU-generációk támogatása szerepel.
Intel mérnökei folytatják a Crescent Island támogatásának előkészítését a Linux 6.19 kernelhez. A Crescent Island az Intel közelmúltban bejelentett Xe3P grafikus kártyája, amely 160 GB VRAM-mal rendelkezik, és elsősorban vállalati szintű AI inferenciára optimalizált. Az Intel nyílt forráskódú Linux grafikus driver csapata gyorsan elkezdte integrálni az új kártyát a Xe kernel grafikus driverbe, a korábbi Nova Lake Xe3P kódútvonalakat felhasználva.
Májusban az AMD bejelentette az Radeon AI PRO R9700 grafikus kártyát, amely 128 AI gyorsítóegységgel, 32 GB GDDR6 videomemóriával és más előnyökkel rendelkezik a RDNA4 alapú AI-központú kártya és a korábbi RDNA3-as Radeon PRO W7900 között.
Az utóbbi években ritkaságszámba ment, hogy új OpenGL-kiterjesztések (OpenGL extensions) jelenjenek meg, hiszen a fejlesztők és a gyártók többsége már a Vulkan API-t részesíti előnyben – modern architektúrája, széles hardvertámogatása és gyorsan bővülő szoftveres ökoszisztémája miatt. Az idei október azonban különleges kivételt jelent: több új OpenGL-kiterjesztést is felvettek a hivatalos OpenGL-regiszterbe.
A hétvégén megjelent a LACT 0.8.2, a Linux alatt futó, több gyártót támogató GPU-vezérlő és -monitorozó alkalmazás legújabb verziója. A Rust nyelven írt program grafikus felületet kínál az AMD, NVIDIA és Intel grafikus processzorok beállításaihoz, és egyre népszerűbb alternatívává válik a Linux-felhasználók körében, akik nyílt forrású megoldást keresnek a GPU-k finomhangolásához.
Az AMD kiadta a ROCm 7.0.2 verziót, amely a ROCm 7.0 nyílt forráskódú számítási környezet (compute stack) legújabb frissítése. A kiadás elsősorban új hardver- és disztribúciótámogatást hoz, de több fejlesztést is tartalmaz a gépi tanulás és a nagy teljesítményű számítások (HPC) területén.
A ZLUDA 5 újdonsága a Zoc, egy offline fordító a ZLUDA számára. A Zoc NVIDIA PTX fájlokat dolgoz fel, és LLVM intermediate representation (IR) valamint az aktuális GPU-ra generált RDNA Assembly formájában adja vissza az eredményt, amelyet a ROCm fordító állít elő. Ez lehetővé teszi, hogy CUDA kódot nem NVIDIA GPU-kon is futtathassunk. A ZLUDA 5 jelentős előrelépést tett a machine learning / AI inference feladatokban.
Közel tíz évvel a Tegra X2 rendszerchip (SoC) megjelenése után fontos előrelépés történt az open-source Nouveau grafikus meghajtó fejlesztésében. A Pascal-alapú GP10B GPU, amely olyan eszközökben kapott helyet, mint a NVIDIA Jetson TX2, most egy új javítás révén képes lehet a GPU újraórajelezésére (re-clocking). A változtatást Aaron Kling készítette, aki pénteken nyújtott be egy nagyjából 200 soros kódmódosítást.
Az AMD GPUOpen csapata bejelentette a FidelityFX SDK 2.0 fejlesztői készlet megjelenését, amelynek egyik legfontosabb újdonsága a FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) technológia beépítése. Ez az új verzió már gépi tanuláson alapuló (ML) neurális renderelési megoldásokat hoz a fejlesztők kezébe, a korábbi FSR 2 és FSR 3 mellett. A hivatalos közlemény szerint a 2.0-ás SDK egy „indulóplatform” az összes új ML-alapú technológiához, beleértve a jövőbeli FSR Redstone funkciókat is. Elsőként az FSR 4.0.2 vált nyilvánosan elérhetővé a fejlesztők számára. Az AMD FidelityFX SDK egy gyűjtemény erősen optimalizált, nyílt forráskódú effektusok (shader és futásidejű kód) együttese, melyet a fejlesztők használhatnak DirectX®12 vagy Vulkan® alkalmazásaik javítására. Az AMD FidelityFX SDK számos effektust tartalmaz.
Az AMD a napokban új firmware-fájlokat töltött fel a hivatalos linux-firmware.git tárházba, amelyek a legújabb RDNA4 architektúrájú, GFX12.0.1 kódnevű „Kicker” grafikus processzort támogatják. Emellett a Linux 6.17 kernelhez is megérkeztek az AMDGPU meghajtó frissítései, amelyek kifejezetten ennek az új változatnak a kezelését teszik lehetővé.
A LACT 0.8.1-es verziója megjelent, és több fontos újdonságot hozott a Rust nyelven írt, GTK felülettel megjelenített, nyílt forráskódú Linuxos GPU vezérlőalkalmazás számára. A LACT célja, hogy pótolja az AMD és Intel hivatalos Linuxos grafikus meghajtói hiányosságát, amelyek nem rendelkeznek saját, natív vezérlőpanellel, hasonlóan az open-source NVIDIA/Nouveau driverekhez.
Egy nemrég közzétett változás óriási lökést adhat az NVIDIA nyílt forráskódú GPU-meghajtójának fejlődéséhez: egy NVIDIA mérnök is társgondozó (co‑maintainer) lett a Rustban írt NOVA‑Core projektben. Ez az áttörés nagy lépés a nyílt libstack (upstream) integrációja felé, és új reménysugárként szolgál a jövőbeli GPU‑illesztőprogramok számára.
A Windows rendszerekhez hasonló, grafikus kezelőfelületek régóta hiányoznak a Linux felhasználók számára a GPU-vezérlési beállításokhoz. Bár az Intel és az AMD hivatalosan nem kínál teljes értékű GUI-t Linuxon, több nyílt forráskódú projekt létezik, amelyek ezt pótolják. Közülük az egyik legígéretesebb és legkorszerűbb megoldás a LACT (Linux Advanced Control Tool), amelynek most jelent meg a 0.8-as verziója, számos új funkcióval.
Az utóbbi években az AMD kevesebb hivatalos dokumentációt tett közzé, helyette inkább az erőforrásaikat az open-source Linux grafikus meghajtó fejlesztésére fordították. Ennek ellenére az új GPU architektúrákhoz kapcsolódó ISA dokumentációt folyamatosan elérhetővé teszik, így segítve azokat a fejlesztőket, akik játékokhoz optimalizálnak shadereket, vagy akik a LLVM AMDGPU backendjén, a GCC AMDGCN fordító backendjén, valamint egyéb fordítókomponenseken dolgoznak.
Az AMD hivatalosan is bejelentette a Radeon RX 9070 és RX 9070 XT grafikus kártyákat, amelyek az új RDNA 4 architektúrára épülnek, és március 6-ától lesznek elérhetők. A bemutatóval együtt megérkezett a FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) is, amely gépi tanulással segíti a játékok teljesítményének és képminőségének javítását.