A Linux-hardvertámogatás egyik legismertebb szakértője, Hans de Goede tizenhét év után távozott a Red Hat kötelékéből, és immár a Qualcommnál folytatja pályafutását. A lépés új korszakot hozhat az ARM64-alapú laptopok számára, ugyanakkor kérdéseket vet fel az Intel és AMD platformok jövőbeli Linux-támogatásával kapcsolatban.
A Mesa25.3 friss kiadása új grafikus API-támogatással, illesztőprogram-fejlesztésekkel és jelentős játékoptimalizációkkal érkezett. A nyílt forráskódú grafikus ökoszisztéma egyik legfontosabb mérföldköve tovább javítja a Linuxon futó videojátékok teljesítményét, miközben széles körű hardver- és illesztőprogram-fejlesztéseket is hoz. Az alábbi összefoglaló áttekinti a legfontosabb újdonságokat és technikai hátterük jelentőségét.
Az AMD Ryzen AI Software új, 1.6.1-es kiadása mérföldkőnek számít: a vállalat mesterséges intelligencia-inferenciára (AI inferencing) fejlesztett eszközkészlete most először Linux-támogatással is rendelkezik. Ez a funkció eddig kizárólag Windows alatt volt elérhető. Ugyanakkor a Linux-verzió egyelőre „early access” (korai hozzáférés) státuszban érhető el, és kizárólag regisztrált AMD fejlesztők és partnerek férhetnek hozzá.
Ha AMD grafikus kártyát használ Linux alatt, jó hír érkezett a Indiana Jones and the Great Circle játékhoz: a Mesa 26 kiadásával a játék jelentős teljesítménynövekedést fog kapni, különösen azoknak, akik eddig laggokkal és akadozással küzdöttek.
Májusban az AMD bejelentette az Radeon AI PRO R9700 grafikus kártyát, amely 128 AI gyorsítóegységgel, 32 GB GDDR6 videomemóriával és más előnyökkel rendelkezik a RDNA4 alapú AI-központú kártya és a korábbi RDNA3-as Radeon PRO W7900 között.
A Linux grafikus meghajtók fejlesztése újabb fontos mérföldkőhöz érkezett: az AMDGPU illesztőprogram immár támogatja a Video Coding Engine 1.0 (VCE 1.0) funkciót, amely a GCN 1.0 (Graphics Core Next 1.0) architektúrájú AMD grafikus kártyákon található meg. A fejlesztésnek köszönhetően a korai Radeon modellek is profitálhatnak a modern, karbantartott AMDGPU driver előnyeiből.
A Khronos Group bejelentette a Vulkan 1.4.330 verzióját, amely ezúttal több apró specifikációs javítást és pontosítást, valamint öt új kiterjesztést (extension) hoz a modern, alacsony szintű grafikus és számítási API-hoz. Bár a kiadás elsősorban karbantartási jellegű, az új kiterjesztések révén több fontos fejlesztés érkezett, amelyek mind a teljesítményt, mind a fejlesztői rugalmasságot növelik.
A Linux 6.18 fejlesztése során bevezetett új Sheaves funkció tovább bővül: a fejlesztők most azon dolgoznak, hogy ez a mechanizmus váltsa fel a CPU-s cache-eket a SLUB memória-allokátor kódbázisában. A Sheaves egy CPU-nkénti, tömbalapú gyorsítótár-réteg (per-CPU array-based caching layer), amelyet opcionálisan lehet engedélyezni.
A Linux 6.19-es kernelben jelentős kripto-teljesítmény-javítás érkezik az AES-GCM (Galois/Counter Mode) blokkrejtjelezési algoritmushoz, amely akár 74 %-os gyorsulást is eredményezhet AMD Zen 3 processzorokon. A fejlesztést a Google mérnöke, Eric Biggerskészítette, aki az utóbbi években számos, a Linux kernel kriptográfiai alrendszerét érintő optimalizálásért volt felelős.
A hétvégén megjelent a LACT 0.8.2, a Linux alatt futó, több gyártót támogató GPU-vezérlő és -monitorozó alkalmazás legújabb verziója. A Rust nyelven írt program grafikus felületet kínál az AMD, NVIDIA és Intel grafikus processzorok beállításaihoz, és egyre népszerűbb alternatívává válik a Linux-felhasználók körében, akik nyílt forrású megoldást keresnek a GPU-k finomhangolásához.
Újabb aggasztó hardverprobléma került napvilágra az AMD legújabb Zen 5 architektúrájában. A Linux fejlesztői közösség egyik tagja, a Meta mérnöke, Gregory Price, olyan hibát fedezett fel az RDSEED utasítás működésében, amely az összes eddig ismert Zen 5 processzort érintheti.