A Valve legfrissebb, 2025 novemberi hardver- és szoftverfelmérése (Steam Hardware & Software Survey) történelmi mérföldkőhöz érkezett: a Linux felhasználók aránya először haladta meg a 3,1 százalékot a Steam platformon és ezzel több mint másfélszer annyian játszanak Linux-on mint MacOS-en. Ez az eredmény nemcsak a nyílt forráskódú közösség, hanem az egész PC-s játékipar számára jelentős pillanat. Az elmúlt években már látható volt a növekedés iránya, és a Windows 10 támogatásának közelgő megszűnésével sok játékos keresett alternatívát. Úgy tűnik, a Linux mostanra valóban valós választási lehetőséggé vált a játékosok számára.
A trendet évek óta figyelhetjük, ám a 2025. novemberi statisztika különösen figyelemre méltó: a Linux elérte az eddigi legmagasabb részesedését a Steam globális operációs rendszeres megoszlásában. A növekedés több tényező eredménye: a Valve által fejlesztett SteamOS és a Proton kompatibilitási réteg (Proton) mára iparági mércévé vált a játékfuttatás terén, miközben a Windows felé irányuló kritikák – például a beépített AI-funkciók és az egyre agresszívebb telemetria – sokakat arra ösztönöznek, hogy alternatív megoldás után nézzenek.
![]()
Amint azt a dedikált Steam Tracker rendszeren is látni lehet, a Linux felhasználói aránya a Steam-en már 2024 szeptembere óta 2% felett van, és 2021 szeptemberében volt meg az 1%. Tehát 2024-ben még 3 évre volt szükség az egy százalékos növekedéshez, míg idén ez már egy év alatt megvolt, ami az eddigiek alapján gyorsuló, emelkedő trendnek tűnik
A legfrissebb adatok szerint a Windows továbbra is toronymagasan vezet 94,79%-os részesedésével, jóllehet ez az arány 0,05 százalékponttal csökkent az előző időszakhoz képest. A második helyen a Linux áll 3,20%-kal, amely 0,15 százalékponttal növekedett, míg a macOS részesedése 2,02%-ra mérséklődött, ami 0,09 százalékpontos visszaesést jelent. Bár a Linux továbbra is kisebbségi platformnak számít, növekedése immár stabil és látványos: a 3,20%-os arány első pillantásra szerénynek tűnhet, ám nem szabad elfelejteni, hogy a Steam több mint 150 millió aktív felhasználót tart nyilván. Ebben a közegben pedig minden tized százalék valódi, több százezer felhasználót jelentő bővülést takar, ami egyértelműen jelzi, hogy a Linux egyre kevésbé tekinthető marginális szereplőnek a játékosok világában.
| Operációs rendszer / verzió | Részesedés | Változás |
|---|---|---|
| Windows összesen | 94,79% | −0,05% |
| Windows 11 64 bit | 65,59% | +2,02% |
| Windows 10 64 bit | 29,06% | −2,08% |
| Windows 7 64 bit | 0,08% | −0,01% |
| macOS összesen | 2,02% | −0,09% |
| macOS 15.6.1 64 bit | 0,38% | −0,13% |
| macOS 26.0.1 64 bit | 0,37% | −0,13% |
| macOS 26.1.0 64 bit | 0,36% | +0,31% |
| macOS 15.5.0 64 bit | 0,12% | −0,03% |
| macOS 15.6.0 64 bit | 0,08% | 0,00% |
| macOS 15.7.1 64 bit | 0,08% | 0,00% |
| Linux összesen | 3,20% | +0,15% |
A Linux terjesztések tekintetében a Steam saját eszköze Steam Deck és rendszere a SteamOS vezet, de sok neves disztribúció is képviselteti magát.
A Linux disztribúciók megoszlása továbbra is rendkívül sokszínű képet mutat. A SteamOS Holo vezeti a listát 26,42%-os részesedéssel, bár ez az érték 0,76 százalékponttal csökkent az előző időszakhoz képest. A második helyen az „Other” kategória áll 20,43%-kal, amely jelentős, 2,39 százalékpontos növekedést mutat, jelezve, hogy sok kisebb disztribúció együttesen egyre komolyabb súlyt képvisel.
A klasszikus, széles körben használt disztribúciók közül az Arch Linux 9,97%-os részesedést tudhat magáénak, bár minimális, 0,35 százalékpontos visszaeséssel. A Linux Mint 22.2 7,36%-ra növelte részesedését, míg a CachyOS és a Freedesktop SDK is jelentősen erősödött (+0,73% és +1,67%).
A Fedora-alapú Bazzite 5,53%-os aránnyal és 1,29 százalékpontos bővüléssel újra a figyelem középpontjába került, míg az Ubuntu Core 22 és a Pop!_OS 22.04 LTS visszafogottabb szereplést mutatnak. Az Ubuntu főkiadása, a 24.04.3 LTS, stabil, 3,86%-os arányt ért el, amelyhez 0,16 százalékpontos növekedés társul.
A kisebb, de aktív közösségekkel rendelkező disztribúciók – mint a Manjaro, az EndeavourOS, a frissen előretörő Debian 13 (trixie) vagy a Linux Mint 22.1 – vegyes képet mutatnak: vannak köztük visszaesők, de jelentős erősödők is. Összességében a számok azt jelzik, hogy a Linux-ökoszisztéma nem csupán diverzifikált, hanem dinamikusan változó közeg, ahol egy-egy disztribúció gyors előretörése vagy visszaesése is jól érzékelhető a statisztikákban.
Íme az adatok jól áttekinthető táblázatba rendezve:
| Linux disztribúció / verzió | Részesedés | Változás |
|---|---|---|
| Manjaro Linux 64 bit | 1,90% | −0,14% |
| Debian GNU/Linux 13 (trixie) 64 bit | 1,58% | +1,58% |
| Linux Mint 22.1 64 bit | 1,96% | −0,60% |
| Pop!_OS 22.04 LTS 64 bit | 1,90% | −0,03% |
| Ubuntu 24.04.3 LTS 64 bit | 3,86% | +0,16% |
| EndeavourOS Linux 64 bit | 2,10% | −0,22% |
| Bazzite 64 bit | 5,53% | +1,29% |
| Ubuntu Core 22 64 bit | 4,29% | −0,26% |
| Freedesktop SDK 25.08 (Flatpak runtime) 64 bit | 5,96% | +1,67% |
| CachyOS 64 bit | 6,74% | +0,73% |
| Linux Mint 22.2 64 bit | 7,36% | +0,71% |
| Arch Linux 64 bit | 9,97% | −0,35% |
| SteamOS Holo 64 bit | 26,42% | −0,76% |
| Other | 20,43% | +2,39% |
De vajon hol van a ZorinOS ebből a felsorolásból?
A Steam Deck és a Linux játékosok diadala
A növekedés legnagyobb hajtóereje kétségkívül a Steam Deck, a Valve saját kézikonzolja, amely a SteamOS Linux rendszerre épül. Ez az eszköz az elmúlt években állandóan szerepelt a Steam globális eladási toplistáján, így nem meglepő, hogy a felhasználói statisztikákban is meghatározó szerepet játszik. A Linuxra optimalizált Proton kompatibilitási réteg (Proton compatibility layer) segítségével a játékosok ma már a Windows-játékok döntő többségét natívan futtathatják Linux alatt, sok esetben azonos vagy akár jobb teljesítménnyel. A ProtonDB adatai szerint a legnépszerűbb címek több mint 80%-a tökéletesen működik Linuxon, azonban a Top 10 játéknak csak a 40 százaléka, amelynek fő oka a játékok nem Linux kompatibilis anti-cheat rendszere. Így nem meglepő, hogy pontosan ez az arány jött ki a Linux-ot támogató csalásellenes rendszerek arányaiban is.
A Linux hardveres trendjei a Steam szerint
A Linuxot futtató rendszerek processzorgyártói megoszlása továbbra is egyértelműen az AMD dominanciáját mutatja. Az AuthenticAMD processzorok 66,72%-os részesedéssel rendelkeznek, jóllehet ez az arány 0,38 százalékponttal csökkent az előző időszakhoz képest. Ezzel szemben az Intel – a „GenuineIntel” jelöléssel – a Linux-felhasználók 33,27%-át tudhatja maga mögött, ami 0,38 százalékpontos növekedést jelent.
A változás mértéke ugyan nem nagy, mégis érdekes folyamatokra utal: míg az AMD hosszú ideje erős pozíciót szerzett magának a Linux-közösségben a kedvező ár–teljesítmény aránnyal és a kiváló többmagos teljesítménnyel, addig az Intel lassan, de stabilan erősíteni látszik. A statisztika azt jelzi, hogy a Linux-felhasználók hardverpreferenciái továbbra is sokszínűek, és mindkét gyártó jelentős, aktív táborral
A Linuxot futtató gépek videokártya-megoszlása rendkívül sokszínű, és jól tükrözi a platform heterogén hardverkörnyezetét. A statisztikák alapján egyértelműen kirajzolódik az AMD integrált grafikus megoldásainak meghatározó jelenléte: az „AMD Radeon Graphics (RADV VANGOGH)” 12,46%-os részesedéssel bír, míg az „AMD AMD Custom GPU 0405” még ezt is felülmúlja, 13,57%-kal vezetve a mezőnyt – igaz, mindkét kategóriában kisebb visszaesés látható. Ezek a magas arányok elsősorban a Steam Deckhez és más AMD-alapú handheld eszközökhöz köthetők, amelyek továbbra is meghatározóak a Linux gaming világában.
A dedikált videokártyák között kiegyenlítettebb a helyzet, de jól látható, hogy az NVIDIA középkategóriás és felső-középkategóriás kártyái tartják magukat. Az olyan modellek, mint a GeForce GTX 1060, RTX 3060, RTX 3070, illetve az újabb RTX 4070, stabil jelenlétet mutatnak, miközben néhányukat kisebb csökkenés, másokat mérsékelt növekedés jellemez. Az RTX 4090 és az új generációs RTX 5080/5090 már a Linuxot használó hardcore felhasználók körében is kezdenek megjelenni, bár részesedésük egyelőre alacsony.
A modern AMD RDNA2 és RDNA3 generációs kártyák – például az RX 6800, RX 6750 XT, RX 7900 XTX, illetve a frissebb RX 7800 XT – szintén stabilak, több modell enyhe növekedést könyvelhetett el. A Zen 4/Zen 5 alapú APU-k (például az AMD Raphael, 680M, 780M) egyre fontosabb szereplők, mivel sok laptopban és mini PC-ben ezek adják az egyetlen grafikus egységet, és részesedésük ennek megfelelően növekszik.
Az integrált Intel megoldások vegyes képet mutatnak: a régebbi HD Graphics és UHD Graphics sorozat visszaszorulóban van, míg a modern Iris Xe és az Arc GPU-k lassan, de biztosan terjednek, még ha részesedésük továbbra is mérsékelt. Az Intel újabb generációs integrált grafikus egységei (pl. ADL, RPL-U) kis lépésekben, de folyamatosan erősödnek.
A „Other” kategória 6,87%-os aránya jelzi, hogy rengeteg egyedi vagy ritkább modell is jelen van a Linux-felhasználók körében, még ha külön-külön nem is érik el az érdemi statisztikai súlyt.
Összességében a kép azt mutatja, hogy a Linux továbbra is rendkívül sokféle hardveren fut, a domináns AMD–NVIDIA verseny mellett egyre jelentősebbé váló Intel-jelenléttel, és jelentős eltolódással az AMD integrált GPU-i felé, amelyeket elsősorban a hordozható gaming eszközök népszerűsége hajt. Ez nem meglepő, hiszen az AMD a nyílt forráskódú meghajtók (open-source drivers) egyik legnagyobb támogatója.
A jövő: még több Linux, még több játék
A Steam Deck sikere után a Valve újabb hardverekkel készül: a Steam Frame, egy VR-eszköz, amely szintén SteamOS Linux rendszeren fut majd. Ezzel és az új Steam Machine-nal a Linux részesedése a Steam ökoszisztémában tovább nőhet. Az elmúlt évek fejlesztései – mint a Vulkan grafikus API, a Proton, vagy a Wine modernizálása – mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Linux mára valóban életképes platform legyen a játékosok számára.
A 3%-os arány tehát nem pusztán egy szám: a Linux játékosközösség növekvő erejének és elfogadottságának jelképe. Egyre több fejlesztő teszteli és támogatja natívan is a játékait Linuxon, és ez a trend minden bizonnyal folytatódni fog.
A legutóbbi számaik alapján körülbelül 150 milló az összes havi aktív felhasználója van Steam-nek, amiből nagyjából közel 5 millió havi aktív Linux-felhasználó a Steam-en. A nyílt forráskódú játékplatform jövője immár nem kérdés – a Linux belépett a gamer mainstreambe.


