A Mesa 25.3 friss kiadása új grafikus API-támogatással, illesztőprogram-fejlesztésekkel és jelentős játékoptimalizációkkal érkezett. A nyílt forráskódú grafikus ökoszisztéma egyik legfontosabb mérföldköve tovább javítja a Linuxon futó videojátékok teljesítményét, miközben széles körű hardver- és illesztőprogram-fejlesztéseket is hoz. Az alábbi összefoglaló áttekinti a legfontosabb újdonságokat és technikai hátterük jelentőségét.
Vulkan 1.2 támogatás és driverfejlesztések
A Mesa 25.3 egyik kiemelt újítása a Vulkan 1.2 szabvánnyal való teljes kompatibilitás az új PVR Vulkan driver esetében. Ez a fejlesztés különösen fontos a modern PowerVR grafikus hardverek számára, amelyek évek óta jelen vannak beágyazott és mobil rendszerekben.
A frissítés emellett tovább bővíti a NVIDIA Blackwell architektúrára épülő GPU-k támogatását az NVK nyílt forráskódú NVIDIA-meghajtó révén. Az NVK a Mesa egyik legígéretesebb projektje, amely történelmi jelentőségű előrelépés a zárt NVIDIA-driver alternatívájaként. Az új Blackwell-támogatás várhatóan hosszú távon is stabil alapot biztosít a teljesítményoptimalizációkhoz.
A Vulkan-eseményekhez kapcsolódóan több illesztőprogram is új kiterjesztéseket kapott, köztük a PanVK, ANV (Intel), RADV (AMD), NVK, HoneyKrisp, valamint a már említett PVR.
OpenGL-bővítések és klasszikus driverek frissítései
A Mesa hagyományosan erős OpenGL-támogatása a 25.3-as kiadásban sem maradt érintetlen. Több driver – köztük a V3D (Raspberry Pi), a Panfrost (ARM Mali), az R300 (klasszikus Radeon), a Zink (OpenGL Vulkanon) és a RadeonSI – is új OpenGL-kiterjesztésekkel gazdagodott.
Műszaki szempontból külön érdekesség a Zink projekt folyamatos fejlődése, amely a klasszikus OpenGL-t egy Vulkan-alapú kompatibilitási rétegen futtatja. Ez hosszú távon megoldhatja a régebbi, nehezen karbantartható OpenGL-pathok problémáit Linux alatt.
Jelentős javulás számos videojáték támogatásában
A Mesa 25.3 kifejezetten sok játékot érintő fejlesztést tartalmaz, amelyek a modern AAA címektől az indie játékokig terjednek. A frissítés többek között az alábbi címekhez nyújt jobb kompatibilitást és teljesítményt:
Indiana Jones and the Great Circle, Penumbra: Overture, Borderlands 4, Resident Evil 4: Separate Ways DLC, Doom: The Dark Ages, Endless Legend 2, No Man’s Sky, Assassin’s Creed Valhalla, Wuthering Waves, Hades 2, Dying Light, Age of Wonders 4, Baldur’s Gate 3, Final Fantasy XVI, Call of the Wild: The Angler, Elite Dangerous.
Emellett külön említést érdemel a második körben javított játékok listája, amelyek közt több kiemelkedő PC-s cím is található:
Shadow of the Tomb Raider, Horizon Forbidden West – Complete Edition, Cyberpunk 2077, Midnight Club 3, Hollow Knight: Silksong, The Witcher 3, Dragon Age: The Veilguard, Ratchet & Clank, Counter-Strike 2, Ghost of Tsushima, Like a Dragon: Infinite Wealth, Red Dead Redemption 2.
Fontos hozzátenni, hogy ezek a javítások tipikusan illesztőprogram oldali optimalizációk, amelyek jelentős segítséget jelentenek a Proton (Wine + DXVK + VKD3D-Proton) és a natív Linux-portok stabil futtatásához. A Mesa fejlődése évek óta kulcsfontosságú a Linuxos játékélmény folyamatos javulásában.
Forráskód és terjesztés
A Mesa 25.3 forráskódja már elérhető, és az érdeklődők letölthetik a projekt hivatalos oldaláról. A legtöbb felhasználónak azonban érdemes megvárnia, amíg a stabil kiadás megérkezik saját GNU/Linux disztribúciójának tárházába, ahol tesztelt, integrált és biztonságos formában válik elérhetővé.
A Mesa 25.3.0 kiadásának bejelentése megtalálható lesz a levelezési listán.
A Mesa-ról
A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.
Illesztőprogramok
- A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
- A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
- Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
- A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
- A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
- A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
- Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
- Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
- Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t t

