
A Mesa projekt kiadta a 25.1.6-os verziójú hibajavító frissítést, valamint a 25.2.0 első Release Candidate (RC1) verzióját, amelyek a nyílt forráskódú Linux grafikus meghajtók továbbfejlesztését szolgálják.
Főbb javítások a 25.1.6-ban
- v3dv: regresszió javítása a vkAllocateMemory hívásnál GBM BO importáláskor.
- Vulkan WSI (Window System Integration) és zink X11 környezetben immár szálakat (threads) használ akkor is, ha az X kapcsolat nem thread-safe.
- sddm-greeter-qt összeomlás nvk+zink konfiguráció mellett.
- Regisztrált regresszió a FirePro W4100 kártyán összeomlást és újraindulást okozott.
- Descriptor set layout binding flag-ekkel hibát okozott, mert az indexek nem egyeztek a kötésekkel.
- Piglit bindless texture tesztek összeomlása.
- RadeonSI drivernél Team Fortress 2 játékban megjelenő grafikai hibák javítása.
- eglgears_wayland összeomlás zink+nvk konfigurációban PRIME használatával.
- Fordítási hiba xf86drm.h fájl hiányára vonatkozóan vn_renderer_virtgpu.c fájlban.
- BRW (Intel driver) Gfx11-es architektúráján a MAD (Multiply-Add) utasítás hibás nyomtatása.
- RADV (AMD Vulkan driver) RGB9E5 renderelésnél az alpha write mask figyelmen kívül hagyása javítva.
- Egy bizalmas (confidential) hibajegy #13431 is javításra került.
Miért különösen izgalmas a Mesa 25.2-es verzió?
Ez a negyedéves funkciófrissítés jelentős újdonságokat tartalmaz több grafikus meghajtó terén, kiemelten a Radeon RADV, RadeonSI, az Intel ANV és Iris, valamint az NVIDIA NVK nyílt forráskódú Vulkan driverek fejlesztéseiben. Főbb újítások és fejlesztések a különböző hardverekhez:
AMD Radeon (RADV és RadeonSI)
- RDNA3 és RDNA4 architektúrák esetén javított ray-tracing teljesítmény.
- Új Vulkan API kiterjesztések támogatása.
- FSR 4 (FidelityFX Super Resolution 4) továbbfejlesztései.
- RDNA4 GPU-k számára bevezetett Vulkan Video támogatás.
- Egyéb számos teljesítményoptimalizáció és finomhangolás, melyekben kulcsszerepet játszottak a Valve, Red Hat és AMD fejlesztői.
Intel grafikus meghajtók (ANV és Iris)
- Az Xe3 Panther Lake grafikus kártyák most már stabilnak számítanak.
- Továbbfejlesztett Vulkan Video támogatás.
- Az Iris Gallium3D driver megkapta a Shared Virtual Memory (SVM) támogatását.
- Számos egyéb fejlesztés az Xe2 és Xe3 generációs hardverekhez.
NVIDIA NVK Vulkan driver
- Kepler GPU-k számára elérhető a Vulkan 1.2 kompatibilitás.
- Bevezetésre került az első támogatás az újabb NVIDIA Blackwell architektúrához.
- Többféle NAK compiler optimalizáció.
- A Maxwell GPU-k már támogatják a Vulkan 1.4 szabványt.
- Egyéb finomhangolások és fejlesztések a driverekben.
Egyéb fontos változások
- Új OpenGL és Vulkan kiterjesztések integrálása több driverbe.
- A PanVK driver immár támogatja a Vulkan 1.4-et.
- Az X11 DRI2 támogatás megszüntetése.
- A Wayland alatti wl_drm elő-DMA-BUF támogatás elhagyása.
- Az OpenCL 2.0-ás coarse grain buffer SVM támogatás bevezetése a Rusticl driverhez.
- Az öreg, elavult Clover driver végleges kivonása a Mesa kódbázisból.
A Mesa 25.2-es verzió az egyik legnagyobb volumenű és legfontosabb frissítés lesz, amely egyszerre javítja a teljesítményt, bővíti a támogatott hardverek körét és új, korszerű grafikus API funkciókat hoz. Különösen a Vulkan API támogatás és az új generációs GPU-k kapnak hangsúlyt, ami fontos lépés az open-source Linux grafikus meghajtók versenyképessége szempontjából.
Frissítési ütemterv (25.1.x és 25.2.x)
Verzió | Kiadás dátuma | Megjegyzés |
---|---|---|
25.1.6 | 2025-07-16 | További hibajavítások |
25.1.7 | 2025-07-30 | — |
25.1.8 | 2025-08-13 | — |
25.1.9 | 2025-08-27 | Utolsó 25.1.x verzió |
25.2.0-rc1 | 2025-07-16 | Új ág kezdete |
25.2.0-rc2 | 2025-07-23 | — |
25.2.0-rc3 | 2025-07-30 | — |
25.2.0-rc4 | 2025-08-06 | vagy végleges kiadás |
A fejlesztők már dolgoznak a Mesa 25.2 verzión, amely várhatóan 2025 harmadik negyedévében jelenik meg. Ez tovább folytatja majd a Vulkan szabványok köré épülő fejlesztéseket és az új hardverek támogatásának bővítését.
Telepítés Linux alatt
- Ubuntu / Linux Mint rendszerekhez ajánlott a kisak-mesa PPA, amelyen keresztül gyorsan elérhető a legfrissebb Mesa.
- Arch Linux / Manjaro: az extra vagy mesa-git csomagokkal frissíthető.
- Steam Deck: a SteamOS frissítési rendszerén keresztül automatikusan megérkezik.
- Flatpak játékok esetén külön frissíteni kell a Mesa runtime-okat:
flatpak update org.freedesktop.Platform.GL.default
A Mesa-ról
A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.
Illesztőprogramok
- A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
- A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
- Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
- A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
- A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
- A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
- Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
- Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
- Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut
