Mesa 25.1.6 és Mesa 25.2.0 RC1 elérhető Linux grafikus meghajtókhoz

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A Mesa projekt kiadta a 25.1.6-os verziójú hibajavító frissítést, valamint a 25.2.0 első Release Candidate (RC1) verzióját, amelyek a nyílt forráskódú Linux grafikus meghajtók továbbfejlesztését szolgálják.

Főbb javítások a 25.1.6-ban

  • v3dv: regresszió javítása a vkAllocateMemory hívásnál GBM BO importáláskor.
  • Vulkan WSI (Window System Integration) és zink X11 környezetben immár szálakat (threads) használ akkor is, ha az X kapcsolat nem thread-safe.
  • sddm-greeter-qt összeomlás nvk+zink konfiguráció mellett.
  • Regisztrált regresszió a FirePro W4100 kártyán összeomlást és újraindulást okozott.
  • Descriptor set layout binding flag-ekkel hibát okozott, mert az indexek nem egyeztek a kötésekkel.
  • Piglit bindless texture tesztek összeomlása.
  • RadeonSI drivernél Team Fortress 2 játékban megjelenő grafikai hibák javítása.
  • eglgears_wayland összeomlás zink+nvk konfigurációban PRIME használatával.
  • Fordítási hiba xf86drm.h fájl hiányára vonatkozóan vn_renderer_virtgpu.c fájlban.
  • BRW (Intel driver) Gfx11-es architektúráján a MAD (Multiply-Add) utasítás hibás nyomtatása.
  • RADV (AMD Vulkan driver) RGB9E5 renderelésnél az alpha write mask figyelmen kívül hagyása javítva.
  • Egy bizalmas (confidential) hibajegy #13431 is javításra került.

Miért különösen izgalmas a Mesa 25.2-es verzió?

Ez a negyedéves funkciófrissítés jelentős újdonságokat tartalmaz több grafikus meghajtó terén, kiemelten a Radeon RADV, RadeonSI, az Intel ANV és Iris, valamint az NVIDIA NVK nyílt forráskódú Vulkan driverek fejlesztéseiben. Főbb újítások és fejlesztések a különböző hardverekhez:

AMD Radeon (RADV és RadeonSI)

  • RDNA3 és RDNA4 architektúrák esetén javított ray-tracing teljesítmény.
  • Új Vulkan API kiterjesztések támogatása.
  • FSR 4 (FidelityFX Super Resolution 4) továbbfejlesztései.
  • RDNA4 GPU-k számára bevezetett Vulkan Video támogatás.
  • Egyéb számos teljesítményoptimalizáció és finomhangolás, melyekben kulcsszerepet játszottak a Valve, Red Hat és AMD fejlesztői.

Intel grafikus meghajtók (ANV és Iris)

  • Az Xe3 Panther Lake grafikus kártyák most már stabilnak számítanak.
  • Továbbfejlesztett Vulkan Video támogatás.
  • Az Iris Gallium3D driver megkapta a Shared Virtual Memory (SVM) támogatását.
  • Számos egyéb fejlesztés az Xe2 és Xe3 generációs hardverekhez.

NVIDIA NVK Vulkan driver

  • Kepler GPU-k számára elérhető a Vulkan 1.2 kompatibilitás.
  • Bevezetésre került az első támogatás az újabb NVIDIA Blackwell architektúrához.
  • Többféle NAK compiler optimalizáció.
  • A Maxwell GPU-k már támogatják a Vulkan 1.4 szabványt.
  • Egyéb finomhangolások és fejlesztések a driverekben.

Egyéb fontos változások

  • Új OpenGL és Vulkan kiterjesztések integrálása több driverbe.
  • A PanVK driver immár támogatja a Vulkan 1.4-et.
  • Az X11 DRI2 támogatás megszüntetése.
  • A Wayland alatti wl_drm elő-DMA-BUF támogatás elhagyása.
  • Az OpenCL 2.0-ás coarse grain buffer SVM támogatás bevezetése a Rusticl driverhez.
  • Az öreg, elavult Clover driver végleges kivonása a Mesa kódbázisból.

A Mesa 25.2-es verzió az egyik legnagyobb volumenű és legfontosabb frissítés lesz, amely egyszerre javítja a teljesítményt, bővíti a támogatott hardverek körét és új, korszerű grafikus API funkciókat hoz. Különösen a Vulkan API támogatás és az új generációs GPU-k kapnak hangsúlyt, ami fontos lépés az open-source Linux grafikus meghajtók versenyképessége szempontjából.

Frissítési ütemterv (25.1.x és 25.2.x)

Verzió Kiadás dátuma Megjegyzés
25.1.6 2025-07-16 További hibajavítások
25.1.7 2025-07-30
25.1.8 2025-08-13
25.1.9 2025-08-27 Utolsó 25.1.x verzió
25.2.0-rc1 2025-07-16 Új ág kezdete
25.2.0-rc2 2025-07-23
25.2.0-rc3 2025-07-30
25.2.0-rc4 2025-08-06 vagy végleges kiadás

A fejlesztők már dolgoznak a Mesa 25.2 verzión, amely várhatóan 2025 harmadik negyedévében jelenik meg. Ez tovább folytatja majd a Vulkan szabványok köré épülő fejlesztéseket és az új hardverek támogatásának bővítését.

Telepítés Linux alatt

  • Ubuntu / Linux Mint rendszerekhez ajánlott a kisak-mesa PPA, amelyen keresztül gyorsan elérhető a legfrissebb Mesa.
  • Arch Linux / Manjaro: az extra vagy mesa-git csomagokkal frissíthető.
  • Steam Deck: a SteamOS frissítési rendszerén keresztül automatikusan megérkezik.
  • Flatpak játékok esetén külön frissíteni kell a Mesa runtime-okat:

    flatpak update org.freedesktop.Platform.GL.default

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.

Illesztőprogramok

  • A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
  • A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
  • A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
  • A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
  • Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
  • Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
  • Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut