Az új Mesa 25.0 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb fejlesztéseket hozott magával. A Mesa 25.0 kiemelkedő teljesítményt nyújt a videógyorsítástól kezdve a 3D-s játékokig, így a legtöbb Linux asztali felhasználó profitál ezekből a fejlesztésekből.A Mesa 25.0 nyílt forráskódú grafikus illesztőprogramok legújabb kiadása jelentős frissítéseket hoz számos grafikus illesztőprogram számára. Az egyik legfontosabb újítás a Vulkan 1.4 támogatás, amely a következő driverek esetében érhető el:
- RADV (AMD),
 - ANV (Intel),
 - NVK (NVIDIA),
 - Turnip (Qualcomm),
 - Asahi (Apple),
 - Lavapipe (szoftveres meghajtó).
 
Emellett a PanVK (Mali) illesztőprogram megkapta a Vulkan 1.1 támogatást, valamint számos fontos funkciót, például shaderInt16, shaderInt64, imageCubeArray, depthClamp, depthBiasClamp, drawIndirectFirstInstance, sampleRateShading és occlusionQueryPrecise. A PanVK illesztőprogram, amelyet a Mali GPU-khoz fejlesztettek, jelentős fejlesztéseket kapott, és számos Vulkan kiterjesztést támogat, többek között:
- VK_KHR_dedicated_allocation,
 - VK_KHR_global_priority,
 - VK_KHR_index_type_uint8,
 - VK_KHR_map_memory2,
 - VK_KHR_multiview,
 - VK_KHR_shader_non_semantic_info,
 - VK_KHR_shader_relaxed_extended_instruction,
 - VK_KHR_vertex_attribute_divisor,
 - VK_KHR_zero_initialize_workgroup_memory,
 - VK_KHR_shader_draw_parameters.
 
Továbbá a Mesa 25.0 újabb kiterjesztéseket is biztosít a PanVK számára, mint például:
- VK_KHR_shader_float16_int8,
 - VK_KHR_8bit_storage,
 - VK_EXT_4444_formats,
 - VK_EXT_global_priority,
 - VK_EXT_global_priority_query,
 - VK_EXT_host_query_reset,
 - VK_EXT_image_robustness,
 - VK_EXT_pipeline_robustness,
 - VK_EXT_provoking_vertex,
 - VK_EXT_queue_family_foreign,
 - VK_EXT_sampler_filter_minmax,
 - VK_EXT_scalar_block_layout,
 - VK_EXT_tooling_info,
 - VK_KHR_shader_subgroup_rotate,
 - VK_EXT_subgroup_size_control.
 
A RADV illesztőprogram pedig megkezdte az RDNA4 architektúra (GFX12) támogatását.
Az Open Source grafikus illesztőprogramok fejlesztői bejelentették, hogy új funkciókat adtak hozzá a RADV, Turnip, ANV, V3DV, Venus, panfrost és asahi grafikus kártya illesztőprogramokhoz. A legfontosabb újítások közé tartozik az új Vulkan és OpenGL kiterjesztések támogatása, amelyek növelik a játékok és más grafikus alkalmazások teljesítményét.
Játékok teljesítményjavítása
A Mesa 25.0 több népszerű játékhoz is fejlesztéseket hoz, köztük:
- Black Myth: Wukong,
 - Hogwarts Legacy,
 - Steel Rats,
 - Dynasty Warriors: Origins,
 - Marvel Rivals,
 - Immortals Fenyx Rising,
 - Cyberpunk 2077,
 - THE FINALS,
 - Ghost of Tsushima,
 - Resident Evil 2,
 - Borderlands 3,
 - Disney Speedstorm,
 - It Takes Two,
 - Portal 2,
 - X-Plane 12,
 - Resident Evil 3,
 - The First Descendant,
 - Age of Mythology: Retold,
 - Artifact Classic,
 - Half-Life 2,
 - X4: Foundations,
 - Firestorm,
 - Red Dead Redemption 2,
 - Dota 2,
 - Resident Evil 6,
 - Total War: Warhammer II.
 
További fejlesztések
A RADV Radeon Vulkan illesztőprogram az AMD Radeon GPU-khoz két új Vulkan kiterjesztést kapott: VK_KHR_depth_clamp_zero_one és VK_KHR_maintenance8. Emellett a Mesa 25.0 beépítette a cl_khr_depth_images támogatását a Rusticl rendszerbe.
A Mesa 25.0.0 kiadásának bejelentése megtalálható a levelezési listán. A Mesa 25.0 időben történő kiadása azt jelenti, hogy biztonságosan megjelenhet az Ubuntu 25.04 és más közelgő Linux disztribúciókban. Ugyanakkor a Mesa 25.1 már fejlesztés alatt áll, mint a második negyedéves jelentős frissítés az open-source felhasználói grafikus illesztőprogramokhoz.
A Mesa-ról
A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.
Illesztőprogramok
- A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
 - A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
 - Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
 - A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
 - A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
 - A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
 
- Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
 
- Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
 - Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut
 

