Wayland

kami911 képe

Megjelent a Enlightenment 0.25 asztali héj

Megjelent a nagyobb frissítést hozó Enlightenment 0.25-ös asztali héj. Ez a verzió új, lapos megjelenést és egy csomó fejlesztést vezet be a pehelykönnyű és modern Linux asztal rajongói számára.

Az Enlightenment-et az 1990-es években Carsten „Rasterman" Haitzler indította útjára, mint egy könnyen használható ablakkezelőt az X11-hez. Azóta kibővült az Enlightenment Foundation Libraries (EFL) egymillió sornyi C kódjával, és sokféle alkalmazással. Lendületes és aktív fejlesztői és felhasználói közösség van, akik nap mint nap dolgoznak és fejlesztik a kódot.

Az Enlightenment-et az „asztali héj" kategóriába sorolják, mivel mindent biztosít, amire az asztali számítógép vagy laptop működtetéséhez szükség van, de nem egy teljes asztali környezet. Ez olyan funkciókat foglal magában, mint az alkalmazások indítása, az ablakok kezelése és a rendszerfeladatok elvégzése, mint a felfüggesztés, újraindítás, fájlkezelés stb.

Az Enlightenment Project a Wayland mint alap megjelenítési rendszer használata felé halad, míg maga az Enlightenment egy teljes Wayland kompozitorrá válik önerőből. Ez időbe telik, és volt néhány bukkanó az úton, de a cél az, hogy az X11 támogatása végül megszűnjön.

kami911 képe

A Firefox Linux grafikus alrendszer átállítása GLX-ről EGL-re

A Firefox 94 közelgő kiadásában a Linux felhasználóink nagy csoportja számára engedélyezik a fejlesztők EGL használatát. Ez növeli a WebGL teljesítményét, csökkenti az erőforrás-fogyasztást és megkönnyíti a jövőben a fejlesztők életét. És bekapcsolható például Firefox 93-ra is. Vagy próbáld ki még ma a Firefox 94 bétát.

Mi is ez a fejlesztés?

Ahhoz, hogy a hardveres gyorsítású API-kat, mint az OpenGL, olyan ablakrendszerekkel használhassuk, mint az X11 vagy a Wayland, szükség van egy interfészre, amely összeköti őket. Az OpenGL-hez az X11-en a legtöbb program a GLX-et használja, míg utódját, az EGL-t a Wayland-en, az Android-on és a beágyazott környezetben használják. Bár az EGL-nek van néhány jelentős előnye a GLX-hez képest, és elméletileg ugyanúgy használható az X11-en is, az ottani elterjedése nagyon lassú volt.

Ez a következő okokra vezethető vissza:

  1. A játékok és hasonló alkalmazások alig profitálnak a váltásból.
  2. Azok az alkalmazások és eszközkészletek, amelyeknek előnyös lenne, gyakran eleve nem engedélyezik a hardveres gyorsított leképzést az X11-en. Valószínűleg – többek között – a korábbi rossz és bonyolult illesztőprogram helyzet miatt.
  3. A lassú átvétel miatt az X11 EGL implementációk hibásak és hiányosak maradtak.

Nem minden asztali grafikus kártya illesztőprogram támogatja teljes mértékben, és vannak hibái (például az átlátszó ablakok hibás megjelenítése). De ahogy a Wayland egyre nagyobb lendületet vesz, az EGL is egyre több figyelmet és javítást kap a Linux desktop-on. És hogy miért is akarják a fejlesztők az EGL-t? Mert ad nekik egy kiváló eszközt - az EGLImages-t (és az EGLFence-t). Az EGLImage egy olyan objektum, amely a GPU memóriájának egy darabján jön létre (ami lehet DMABUF, a DMABUF másolás nélküli puffermegosztást biztosít), megosztva különböző folyamatokkal, és amelyet framepufferként (a GL renderelés célpontja) vagy textúraként (a GL renderelés forrása) használnak.

kami911 képe

Javuló formában a Canonical

Az Ubuntu és anyavállalata, a Canonical újabb nagyszerű évet zárt, nemcsak a Linux desktop területen, hanem folytatta kereskedelmi sikereit a szerver, a felhő és az IoT szektorokban is. Az Ubuntu 21.04 és 21.10 idén minden fronton új funkciókat hozott, a fejlesztők pedig már javában készülnek a jövő tavasszal megjelenő Ubuntu 22.04 LTS kiadásra.

Feliratkozás RSS - Wayland csatornájára