1903. december 17-én az emberiség történetében először emelkedett a levegőbe egy irányítható, motoros, a levegőnél nehezebb repülőgép. Orville és Wilbur Wright Kitty Hawk homokos partján végrehajtott kísérlete nem csupán technikai bravúr volt, hanem egy teljes iparág, a modern repülés megszületésének pillanata. A mindössze 12 másodpercig tartó első repülést további három követte ugyanazon a napon, egyre nagyobb távolságokkal és egyre jobb irányíthatósággal. A Wright fivérek munkája alapjaiban változtatta meg a közlekedést, a hadászatot és az egész 20. század technológiai fejlődését.
1912. január 12-én Glenn Hammond Curtiss, az amerikai repülés egyik úttörője, bemutatta a világ első repülőcsónakját. Ez a légi jármű egyedülálló volt abban, hogy képes volt a vízről felszállni és oda biztonságosan visszatérni. A repülőgép tolólégcsavaros (pusher) elrendezéssel és canard típusú vezérsíkokkal (azaz elöl elhelyezett kormányfelülettel) rendelkezett, amelyek különleges irányíthatóságot biztosítottak. Ez az innováció nem csupán a repülés történetében, hanem a tengeri közlekedésben is mérföldkőnek számított, hiszen lehetővé tette a repülés új dimenziójának feltárását. A repülőcsónakokat később a haditengerészet és a polgári légi közlekedés is széles körben alkalmazta, különösen olyan területeken, ahol nem álltak rendelkezésre hagyományos repülőterek.
1906. május 22-én az Egyesült Államok Szabadalmi Hivatala kiadta az első repülőgépre vonatkozó hivatalos szabadalmat Orville és Wilbur Wright testvérpár számára. A dokumentum száma: US Patent No. 821,393, címe: "New and useful improvements in Flying Machines" – vagyis „Új és hasznos fejlesztések repülő gépekben”.