Az első számítógépes „hiba”, bug története

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

1945. szeptember 9-én a Harvard Mark II számítógép üzemeltetői egy apró, de történelmi jelentőségű felfedezést tettek: egy lepke akadt a relébe, amely a számítógép működését akadályozta. Ez az esemény örökre beírta magát a számítástechnika történetébe, hiszen innen származik a „debugolás” (debug) kifejezés.

A Harvard Mark II és a híres lepke

A Harvard Mark II egy korai, elektromechanikus számítógép volt, amelyet a második világháború utáni években fejlesztettek. 1945. szeptember 9-én az üzemeltetők a #70-es relé F paneljén találtak egy lepkét, amely megrekedt és hibát okozott a gép működésében.

A hibát azonnal dokumentálták, és a lepke szárnyait egy papírra ragasztva feljegyezték a hibanaplóban, a következő felirattal: „First actual case of bug being found” – azaz „Az első tényleges eset, amikor hibát találtak”.

A „bug” és a „debug” eredete

Fontos megjegyezni, hogy a „bug” szó használata a számítógépes problémák jelölésére már korábban is ismert volt, ám ez volt az első eset, amikor a „debug” kifejezés került alkalmazásra a hibák elhárítására. Innen ered tehát a mai napig használt fogalom: debugolás (debug), ami a programhibák felderítését és kijavítását jelenti. Ez a történet nem csupán egy szórakoztató anekdota, hanem a számítástechnika fejlődésének egy fontos mérföldköve is: megmutatja, hogy a legapróbb részletek, akár egy lepke is, komoly hatással lehettek a korai számítógépek működésére, és hogyan alakult ki a modern terminológia, amelyet ma is használunk.