
1903. június 16-án Henry Ford megalapította azt az autógyártó céget, amely örökre megváltoztatta a közlekedést – és a világ iparát. A Ford Motor Company első sikerei nem voltak maguktól értetődőek, de a kitartás és az innováció végül forradalmat hozott. Henry Ford tíz befektető támogatásával és mindössze 28 000 dolláros tőkével bejegyezte a Ford Motor Company nevű vállalatot. Az autógyártás Detroitban, a Mack Avenue egyik átalakított gyárépületében indult meg, ahol korábban szekereket gyártottak. Ez volt Ford harmadik kísérlete arra, hogy sikeres autógyártó céget hozzon létre. A kezdeti idők rendkívül nehezek voltak: a vállalat pénzügyi tartaléka a legelső gépkocsi eladásáig alig 300 dollárra zsugorodott. Az áttörés mégis megérkezett.
A Model A ugyan technikailag a Ford első gyártásba került autója volt, mégsem ez hozta meg a vállalat világhírét. Az igazi áttörést a 1908-ban bemutatott Model T jelentette, amelyet Henry Ford tömeggyártással, futószalagon kezdett el előállítani – forradalmasítva ezzel nemcsak az autóipart, hanem az ipari termelést is világszerte. Az 1903-as Model A kétüléses jármű volt, 8 lóerős kéthengeres motorral, 30 mérföld/órás (kb. 48 km/h) végsebességgel, és ára 850 dollár körül mozgott. A vásárlók igényei szerint felszerelhető volt opcionális tetővel és fényszórókkal is. A Ford az első évben 1708 darabot adott el belőle – ez már önmagában jelentős eredmény volt egy induló cégtől.
Az első Model A eladása nemcsak a Ford Motor Company pénzügyi túlélését biztosította, hanem elindította azt az ipari fejlődést, amely az autót elérhetővé tette a középosztály számára is. Henry Ford víziója, miszerint „az átlagember is autót vezethessen”, innen kezdett valóra válni. A 1903-as esemény emlékeztet arra, hogy a siker sokszor a kitartáson és a jó időzítésen múlik. Ford első két próbálkozása sikertelen volt, de a harmadik nekifutásból egy ipari birodalom született – egyetlen, akkor még egyszerűnek tűnő eladással kezdve.
Több mint autógyártás
A Ford Motor Company a 20. század egyik legmeghatározóbb ipari szereplőjévé vált. Nemcsak autókat gyártott, hanem újfajta gondolkodásmódot is elhozott az üzleti világba: a magasabb bérekkel és a rövidebb munkaidővel Ford új modellt teremtett a munkáltatói felelősségvállalásban is.
