A Microsoft bejegyzése – Egy korszak kezdete

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

1981. június 25-én a Microsoft hivatalosan is incorporated company-vá alakult, azaz részvénytársasági formában jegyezték be. Bár a vállalat már hat éve létezett, ez a jogi lépés jelentős mérföldkő lett az informatikai ipar történetében. A bejegyzés alig két hónappal előzte meg az IBM PC megjelenését, amely új korszakot nyitott a személyi számítógépek és a Microsoft életében is.

Hat év garázsból a céges székhelyig

A Microsoftot Bill Gates és Paul Allen alapította 1975-ben, eredetileg Micro-Soft néven, amikor megírták az Altair 8800 mikrokomputerhez az első BASIC-interpretert. Az első években a vállalat kis létszámmal, főként hobbi számítógépekhez írt szoftverekkel foglalkozott, de már ekkor felismerhető volt Gates jövőbe látó üzleti érzéke.

A hivatalos bejegyzés – angolul incorporation – 1981 nyarán történt meg, Washington államban, az Egyesült Államokban. A lépés célja az volt, hogy a cég formálisan is készen álljon egy sokkal nagyobb vállalati ügyfélre: az IBM-re.

IBM PC és a Microsoft felemelkedése

Az IBM 1981. augusztus 12-én mutatta be az első IBM PC-t (5150-es modell), amelynek operációs rendszerét a Microsoft szállította. Ez volt az MS-DOS 1.0 (Microsoft Disk Operating System), amelyet a Microsoft gyorsan licencelt egy kisebb cégtől (Seattle Computer Products – QDOS néven ismert rendszer), majd testre szabott az IBM igényeinek megfelelően.

Ez az együttműködés robbanásszerű növekedést indított el a Microsoft számára. Az IBM ugyan nem vásárolta meg a DOS kizárólagos jogait, így a Microsoft más hardvergyártóknak is licencelhette a rendszert – ez vezetett az MS-DOS és később a Windows gyors elterjedéséhez.

Történelmi jelentőség

A Microsoft bejegyzése és az IBM PC megjelenése közti rövid időablak különös jelentőséggel bír:

  • A bejegyzés lehetővé tette a Microsoft számára, hogy komolyabb szerződéseket kössön és beruházásokat vonzzon.
  • Az IBM PC világszerte ipari szabvánnyá vált, és ezzel együtt az MS-DOS is gyakorlatilag monopóliumhoz jutott.
  • A siker alapozta meg a Microsoft részvényeinek tőzsdei bevezetését (1986), valamint a későbbi Windows-rendszerek fejlesztését és dominanciáját.
  • A Microsoft első logója (1980–1982) még erősen tükrözte a 70-es évek végi grafikai stílust, szinte futurisztikus, vékony betűkkel. A "Micro" és "Soft" külön elemet képezett, utalva az eredeti szóösszetételre.

1981 nemcsak a Microsoft, hanem az egész személyi számítógépes ipar számára kulcsfontosságú év volt. A Commodore VIC-20, a ZX81 és az IBM PC egyazon évben jelentek meg, miközben az Apple már javában forgalmazta az Apple II gépeket. Ez a robbanás vezetett el a PC-k 1980-as években bekövetkezett tömegpiaci térhódításához.

A márkanév hivatalos bejegyzése egyértelműen jelezte, hogy Gates és Allen hosszú távú terveket szőnek. Az 1981-es jogi bejegyzést követően a Microsoft gyorsan növekedni kezdett, különösen az IBM PC 1981-es bemutatása után, amelyhez a Microsoft szállította az MS-DOS operációs rendszert. Ez az egyszerű névválasztás a technológiai ipar egyik legismertebb márkanevévé vált, és alapot teremtett a cég későbbi sikereihez, beleértve a Windows operációs rendszert, az Office csomagot és az Azure felhőszolgáltatást.

Egy kis logótörténelem

A Microsoft-logó első változata (1975–1980)

A vállalatot 1975. április 4-én alapították, az első logót Simon Daniels tervezte. Ez a változat hűen tükrözte a hetvenes évek stílusát. A betűtípus diszkószerű volt, a "Micro" és a "Soft" szavakat pedig két külön sorba helyezték. Amikor a Microsoftot megalapították, Gates és Allen kísérletezett azzal, hogy a cég nevét két különálló szóként kezeljék. A betűtípus diszkószerű tipográfiája visszautal a korszak mozgásorientált életérzésére, mintha egy diszkóban az ember táncolni szeretne.

Manapság ez a logó szinte felismerhetetlen, és jelentősen eltér a jelenlegi változattól. Akkoriban azonban tökéletesen tükrözte az adott kor szellemiségét.

A betűtípus kifejezetten a korszakra jellemző volt, hasonló az Aki Lines betűtípushoz, és fiatalos, progresszív hatást keltett. A lekerekített betűk, különösen a nagy, nyitott "O"-k, a hetvenes évek kaliforniai lázadó szellemiségét idézték.

A Microsoft-logó második változata (1980–1982)

A hetvenes évek laza, könnyed stílusa azonban gyorsan átadta helyét az izgalmas, lendületes nyolcvanas éveknek. Az évtized grafikái merészebbek, élesebb vonalvezetésűek és dinamikusabbak lettek, ami a Microsoft logójának frissítésében is megmutatkozott.

Az előző logó lágy, lekerekített kontúrjai eltűntek, helyükre egy teljesen új betűtípus lépett. Az új dizájn – amely szintén Simon Daniels munkája – a New Zelek betűtípuson alapult, amely szúró, átlós vonalakkal operált. A stílus egyértelműen a kor heavy metal zenekarainak éles, vad megjelenésére emlékeztetett, különösen a betűk meghosszabbított szárain keresztül, amelyek hasonlítottak például a Metallica logójára.

Ezzel a verzióval a cég neve egy sorba került, szakítva azzal a gyakorlattal, hogy a "Micro" és a "Soft" külön szóként jelenjen meg. Ez a változás máig megmaradt.

Bár a "rocksztár logó" mindössze két évig volt használatban, és egyes rajongók sajnálták a távozását, a modern logódizájn elvei – az időtlenség a trendiség helyett – igazolták a döntést. Ez a logó ugyan tökéletesen tükrözte a nyolcvanas évek stílusát, de nem állta ki az idő próbáját.

A Microsoft-logó harmadik változata (1982–1987)

Simon Daniels és csapata 1982-ben úgy döntött, hogy ideje változtatni. Az új logóval szakítottak a "rocksztár" stílussal, és egy letisztultabb, visszafogottabb arculatot hoztak létre. Az új dizájn, amelyet "Blibbet" logónak neveztek el, a hetvenes évek első logójának tipográfiáját idézte, de egyszerűbb és tisztább formában.

A középpontban az "O" betű állt, amelyet halmozott vonalak díszítettek, emlékeztetve a korszak CD-technológiájára, amely jelentős szerepet játszott a számítástechnikai működésben. Ez a logó is csak öt évig volt használatban, de a cég dolgozói annyira szerették, hogy petíciót is indítottak a megtartásáért.

Ez a változat végleg elszakította a vállalatot a diszkós eredetektől és a rock-and-roll stílustól, és a technológiai fókusz erősítését célozta meg. A logó felnőttesebb, professzionálisabb arculatot kölcsönzött a Microsoftnak, amely az 1980-as évek végének és az 1990-es évek üzleti világának kihívásaival szemben határozottabban lépett fel.

A Microsoft-logó negyedik változata (1987–2011)

Ez a logó majdnem 25 évig szolgálta a márkát. A tervezők ismét a "O" betű formájával játszottak, amelyet ezúttal a Pac-Man karakterére emlékeztető, gyorsaságot és mozgást sugalló szimbolikával ruháztak fel.

A logó a Helvetica Italic Black betűtípusra épült, amely elegáns kompromisszumot jelentett a korábbi agresszív és lágyabb logók között. Ez a magabiztos és erőteljes arculat jól illett a Microsoftnak a szoftverpiacon az 1990-es és 2000-es években elért növekedéséhez és dominanciájához.

A Microsoft-logó ötödik (jelenlegi) változata (2011-től napjainkig)

Az utolsó logóváltozat a 21. század második évtizedében született meg, és magában foglalja a ma már jól ismert négyszínű szimbólumot a Microsoft név mellett, amely a Segoe UI betűtípust használja.

Ez a logó drasztikusan eltér a korábbi változatoktól. A világos színek – kék, zöld, piros és sárga – a Microsoft különböző szoftvertermékeit szimbolizálják, például a Windows operációs rendszert, az Xboxot, az Office-t és a Binget. A logó frissessége és időtlensége hozzájárult a márka modern arculatához.

A színes "ablak" a Windows szoftverre és a jövőbe tekintő innovációra utal, miközben a letisztult tipográfia a professzionalizmust hangsúlyozza. Ez a logó a vállalat mai arculatának alapköve maradt.