A „Zöldszemű egér” színre lép – az első Microsoft Mouse bemutatása

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A Microsoft Mouse, amelyet 1983 májusában mutattak be, két zöld színű gombbal rendelkezett – ez a szokatlan dizájn szinte azonnal becenevet kapott: „zöldszemű egér” (Green-Eyed Mouse). A név ironikus módon párhuzamba állítható Shakespeare híres „green-eyed monster” (zöldszemű szörnyeteg) kifejezésével, amely az irigységet jelképezi. Bill Gates nyíltan elismerte, hogy irigyelte az Apple Lisa és később Macintosh számítógépeit, amelyek már az egérvezérelt felhasználói felület előnyeit demonstrálták. Bár a periféria úttörő eszköznek számított az IBM PC-k világában, és az első kereskedelmi forgalomban elérhető számítógépes egér bemutatása két évvel korábban a Xerox 8010 Star kapcsán már megjelent, a piac nem fogadta azonnal tárt karokkal. A Microsoft ugyan 100 ezer darabot gyártott le az első generációból, de csak 5 ezer példányt sikerült értékesíteni, mielőtt 1985-ben kiadták a sokkal sikeresebb második változatot.

A Word és az egér – Egy új korszak kezdete

A Microsoft Mouse nemcsak önállóan volt megvásárolható, hanem később a szeptemberben debütáló Microsoft Word szövegszerkesztő szoftverrel együtt is csomagban árulták. Ez a stratégia segítette elő, hogy a felhasználók ismerkedjenek a mutatóeszköz és a grafikus felhasználói felület lehetőségeivel, amely akkor még meglehetősen új koncepciónak számított a DOS-parancssoros világában. Az első egérrel a Microsoft elindította hosszú távú jelenlétét a számítástechnikai perifériák piacán. A következő évtizedekben számtalan eszközt dobtak piacra: egereket, billentyűzeteket, webkamerákat, játékvezérlőket. A Microsoft Natural Keyboard például úttörő volt az ergonomikus billentyűzetek között, a Microsoft Intellimouse pedig sokáig etalonnak számított az optikai egerek között.

Ám a történelem ismét ismételte önmagát: majdnem 40 évvel az első egér bemutatása után, 2023 áprilisában a Microsoft bejelentette, hogy megszünteti a Microsoft márkanevű perifériák gyártását. Helyette a cég a Surface márkára kívánt összpontosítani, amely főként prémium laptopokkal és táblagépekkel kapcsolatos. A döntés hátterében a 30%-os éves eszközpiaci bevételcsökkenés, 10 000 elbocsátott dolgozó, valamint a „hardverportfólió újragondolása” állt.