A Linux közösség győzött: a Fedora egyelőre megtartja a 32 bites támogatást

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

A Fedora fejlesztői visszavonták a 32 bites támogatás eltávolítására irányuló javaslatukat, miután komoly közösségi ellenállásba ütköztek. Bár a jövőben várható a megszüntetés, a felhasználók és projektek most haladékot kaptak a felkészülésre.

Erős közösségi reakció kísérte a javaslatot

A Fedora 44-hez tervezett változás, amely a 32 bites támogatás teljes kivezetését célozta, nagy vihart kavart a Linux közösségen belül. A fórumokon és közösségi médiában számos felhasználó emelte fel a hangját a döntés ellen, különösen a játékosok, a régebbi hardvereket használók, valamint a Fedora-alapú disztribúciók – például a Bazzite – fejlesztői.

A Bazzite alapítója nyilvánosan is felszólalt, hangsúlyozva, hogy a döntés súlyos hatással lehetett volna a projektjükre és annak felhasználói körére.

Visszavonták a javaslatot – egyelőre

A Fedora Engineering Steering Committee (FESCo) tagja, Fabio Valentini hivatalosan is visszavonta a 32 bites támogatás megszüntetésére vonatkozó javaslatát. Elismerte, hogy a közösség visszajelzése alapján a tervezett időzítés „túl korai” volt.

Valentini azonban azt is hangsúlyozta, hogy:

„A probléma, amelyet a javaslattal próbáltunk kezelni, nem fog magától megszűnni. Egyre több projekt szünteti meg a hivatalos 32 bites támogatást, és ez csak rosszabb lesz az elkövetkező években.”

A fejlesztő csalódottságának is hangot adott a visszajelzések stílusa miatt: sokan félreértették a javaslat célját, és úgy érezték, az szándékosan hátrányos a játékosokkal vagy más felhasználókkal szemben. Pedig – mint mondta – a cél pusztán technikai problémák kezelése volt, nem valamiféle „összeesküvés”.

Haladékot kaptak a felhasználók

Bár a Fedora egyelőre megtartja a 32 bites csomagokat, hosszú távon továbbra is reális lehetőség a támogatás megszüntetése. A jelenlegi döntés azonban időt biztosít a Fedora-alapú disztribúcióknak és azok felhasználóinak arra, hogy felkészüljenek a váltásra.

A 32 bites architektúrák lassú kivezetése már más disztribúcióknál is zajlik, de ez az eset ismét rávilágított arra, mennyire fontos a közösségi visszajelzés szerepe a nyílt forráskódú fejlesztésben.

Hozzászólások

kami911 képe

Az utóbbi időben több

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

Az utóbbi időben több disztribúció is elkezdett áttérni a pure WoW64 Wine buildre, ami azt jelenti, hogy a Wine immár kizárólag 64 bites komponensekből áll, és nem igényel külön 32 bites Unix könyvtárakat (multilib). Ez a változás számos előnnyel jár, de nem minden esetben problémamentes – főleg, ha valaki még mindig futtat régi, 32 bites Windows-játékokat Linuxon.

A WoW64 (Windows-on-Windows 64-bit) technológia lehetővé teszi, hogy 32 bites Windows-programokat futtassunk 64 bites rendszereken. Eddig ez a Wine-nál úgy működött, hogy kellett hozzá egy külön 32 bites Unix processz és az egész lib32-* függőségi halom.

Az új WoW64 mód lényege, hogy q Wine most már képes tiszta 64 bites rendszer alatt is 32 bites Windows-programokat futtatni, anélkül, hogy bármilyen 32 bites Unix-lib jelen lenne. A Wine moduljai PE formátumúak, és minden hívás az NT syscall felületen keresztül történik – nincs közvetlen Unix-lib hívás 32 bites oldalról. Az Arch Linux és Fedora is elkezdett áttérni erre, így a multilib repository akár teljesen mellőzhető a Wine-hoz.

Előnyként lehet tekinteni, hogy egyszerűbb Wine-csomagolás: nincs többé lib32-* függőség. Tisztább architektúra, ami jobban tükrözi a Windows működését. Támogatja a legújabb macOS rendszereket is, ahol már nem lehet 32 bites folyamatokat futtatni.

DE:  32 bites alkalmazásoknál csökkent teljesítmény, főleg ott, ahol ARB_buffer_storage OpenGL kiterjesztést használnak. Nincs 16 bites kód támogatás – DOS-os, Windows 3.1-es játékokat el lehet felejteni. Régi Wine-prefixek nem működnek! Minden meglévő ~/.wine vagy egyéb prefix újra létrehozandó – és ezzel együtt telepíteni kell az alkalmazásokat is. Proton/Steam sem minden esetben kompatibilis – sok 32 bites játék még a hagyományos Wine-t és WINEARCH=win32 prefixeket igényli, főleg GOG és régi indie játékok esetében.

Az extra/wine csomag most már a pure WoW64 verzió. 32 bites prefixeket nem lehet létrehozni vele (WINEARCH=win32 hibát dob). Régi játékok (pl. Star Wars KOTOR, Alpha Centauri, Heroes 3) nem indultak el elsőre, prefix újraépítés és egyes DLL-ek manuális másolása kellett. Steam-nél néhány Proton-GE verzióban is látható a kompatibilitási zavar – főleg ha nem a Steam/Proton saját Wine-buildjét használjuk.

Több disztró fórumán felmerült, hogy ez a váltás megtörheti a régi 32 bites játékokat, főleg Steam-en kívülieket. Továbbá a Proton több verziója nem támogatja még teljesen az új WoW64 módot. És Fedora Asahi Remix ARM-es gépeken Steam már most is nehézkesen használható emiatt. És ami még érdekes adalék, hogy  a régi Linux-portok (pl. Feral Interactive – Tomb Raider, Hitman, stb.) is gondba kerülhetnek, ha a rendszerből hiányzik a 32 bites Wine support.