A Blender 5.0 béta hivatalosan megjelent HDR és széles színterű kijelzőtámogatással

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A Blender 5.0 nyilvános bétatesztelésre került. Ez az ingyenes és nyílt forráskódú 3D alkotószoftvercsomag modellkészítésre, riggelésre, animációra, szimulációra, renderelésre, kompozitálásra, mozgáskövetésre és videószerkesztésre készült.

A Blender 5.0 izgalmas változásokat ígér, többek között HDR és széles színterű (wide gamut) színek megjelenítésének támogatását, működő színtér-kezelést a Blend fájlokhoz, új Rec.2100-PQ és Rec.2100-HLG kijelzőket, új ACES 1.3 és 2.0 nézeteket, egy új AgX HDR nézetet, egy új Convert to Display kompozitornódot, valamint egy új térfogati renderelő algoritmust null scattering alapokon.

Továbbá ígért újdonság a „Jump Time by Delta” operátor, amely lehetővé teszi a felhasználó által megadott időintervallum szerinti előre/hátra ugrást az időben, a Curve rajzolásának átdolgozása a Curves objektumtípus és minden funkciója jobb támogatásáért, valamint egy új Cylinder opció a görbe megjelenítési típusnál, amely vastagabb görbék renderelését teszi lehetővé a lapos szalaghatás nélkül.

A Blender 5.0 tartalmazni fog egy emberi alap hálócsomagot a realisztikus csontváz-eszközökhöz, támogatást a Zstd (Zstandard) gyors veszteségmentes tömörítési algoritmushoz a point cache-eknél, továbbfejlesztett Vulkan támogatást, hat új Geometry Nodes alapú módosítót, valamint egy új Curve Data panelt a szerkesztő módban, amely lehetővé teszi a beépített görbeattribútumok értékeinek finomhangolását.

Számos felhasználói felület (UI) változás is található, többek között: drag-and-drop támogatás a Shape Keys listában, snap támogatás az oldalsávokhoz, új „Delete Other Workspaces” kontextusmenü a munkaterület füleknél, a festési nyomásgörbék összecsukása, valamint kameránként eltérő composition guide overlay szín.

Ezenkívül a téma-beállítások jelentősen változtak a Blender 5.0-ban, hogy könnyebb legyen egyedi témákat létrehozni. Sok beállítást egységesítettek, és több mint 300 beállítás került eltávolításra. Emellett a Blender 5.0 egy új storyboarding sablont és munkaterületet is bevezet.

Fontos megjegyezni, hogy a Linuxon elérhető HDR és széles színterű színek támogatása csak Wayland használata esetén működik, és a Vulkan háttérrendszert kell beállítani a Blender rendszerbeállításaiban. A Blender 5.0-ban bevezetett változások részletes listáját a hivatalos kiadási megjegyzésekben találhatja.

Ha szeretné kipróbálni a Blender 5.0-t, a béta verzió 64 bites rendszerekre készült bináris csomagként azonnal letölthető a hivatalos weboldalról. Kérjük, vegye figyelembe, hogy ez egy előzetes verzió, nem alkalmas éles munkára. A végleges Blender 5.0 kiadás várhatóan 2025. november 5-én jelenik meg. A kiadásban található új funkciókkal, javításokkal, fejlesztésekkel és egyéb változtatásokkal kapcsolatos további részletek a kiadási megjegyzésekben.