
Megérkezett a Blender 4.5 LTS, a népszerű, ingyenes, nyílt forráskódú 3D grafikák és modellezés terén használatos alkalmazás legfrissebb, hosszú távon támogatott kiadása. Az új verzió többek között végre stabilizálja a Vulkan renderelő háttérrendszert, amely eddig fejlesztés alatt állt, és ezzel jelentősen javítja a teljesítményt. A Vulkan mellett most már támogatott az OpenXR, a Subdivision, valamint az USD/Hydra technológiák, és további finomítások kerültek be. Linux alatt a Vulkan backend használatához legalább NVIDIA 550-es vagy újabb grafikus kártya szükséges, illetve AMD kártyák esetén a Mesa 25.3 vagy frissebb verziója. Ennek ellenére az OpenGL marad az alapértelmezett renderelő motor, mivel a Vulkan még nem képes minden esetben kezelni például a virtuális valóság alkalmazásokat vagy a nagyon nagy mesh-eket, továbbá bizonyos korlátok eltérnek az OpenGL-től, és ezek a grafikus drivertől függően változnak.
A Vulkan mellett számos új funkció érkezett: támogatja az érintőceruza dőlésérzékelését, vízszintes görgetést a felhasználói felületen, régióméret kiemelést, továbbá lehetővé teszi a fa nézet elemeinek elhelyezését az utolsó elem után. Bevezettek egy új műveletet is, amely lehetővé teszi a Blenderen belüli képernyőkép készítését az eszközök előnézetéhez, valamint egy új shader node-ot a volumetrikus koefficiensek vezérlésére.
Linuxon nagyobb méretű egérkurzorokat kapott a Wayland és X11 támogatás, ami különösen jól jön nagy DPI-s kijelzőkön, valamint bekerült a „Hyper” módosító billentyű támogatása, ami Unix rendszereken további konfigurációs lehetőségeket biztosít, például a Caps Lock billentyű átkonfigurálásával.
Újdonság a node operációk és bemeneti aljzatok közvetlen keresése, új „Új csoport” operátor üres node csoport létrehozásához, belső attribútumok megjelenítése a Spreadsheet szerkesztőben, váltókapcsolók támogatása panelbeállításokban, valamint egy új Import beállításokat kezelő felugró menü.
A teljesítmény terén a textúrák betöltése és az indulás is gyorsabb lett, a shader fordítás alapértelmezetten több szálon fut a támogatott platformokon, és egy új algoritmust vezettek be a mélységi pufferből eredő vizuális hibák csökkentésére. Javították a nagy fényforrások okozta fényáteresztési hibákat is.
Grafikai szinten a Shadow Terminator funkció segít eltüntetni az alacsony poligonszámú geometrián megjelenő önárnyék-hibákat, az adaptív subdivízió kísérleti funkciója pedig most már támogatja az attribútum alapú subdivíziót, a sima UV subdivíziót és a mozgáselmosódást.
Új node-ok is érkeztek, például vektor matematikai, forgatási, keverési node-ok, érték keverés, clamp, float curve és blackbody node-ok, valamint egy Image Info node, amely kép méret, felbontás és transzformációs információkat szolgáltat. Az Image Coordinates node többféle pixeltípus koordinátát ad, legyen az normalizált vagy egész pixel koordináta, és bekerült egy Relative To Pixel node is az értékek pixelekhez viszonyított konvertálására.
További fejlesztések között szerepelnek a Boolean socket támogatás, interpolációs opciók a Scale és Corner Pin node-okhoz, GPU támogatás a Denoise node-hoz, új háttérgizmo a Split node-hoz, és egy új átfedés az image editorban, amely megjeleníti a render méretét, amikor a viewer node aktív.
Egyszerűbbé vált a Shape Key duplikálása, valamint új „Update from Objects” művelet is bekerült, ami a kiválasztott objektumok pozíciói alapján frissíti a shape key adatokat. Emellett a playhead (aktuális képkocka jelző) is rákoppintható a szerkesztőben látható elemekre.
A Copy Global Transform bővítmény új keying set támogatást kapott, póz eszközök képernyőmentése lehetséges, a Slip operátor átdolgozásra került, a mesh egyéni normálok szerkeszthetővé váltak geometry node-okkal, és a node group operator redo panel már támogatja a panelek és attribútum keresést is.
Az új kiadás az HDR támogatást is bevezeti a Sequencer Preview-ban, a 2D kurzor rögzítését a Preview-nál, a Snap to Frame Range opciót a Timeline-ban, valamint automatikus framerate és nézettranszformáció frissítéseket a státusz sávban.
Végül, de nem utolsósorban, megjelent egy új „Grease Pencil” render pass, egy nézetenkénti Grease Pencil szűrő opció, új supersampling anti-aliasing (SSAA) renderelési mód, új „Convert Curve Type” operátor és az onion skinning csak az aktív objektumra történő megjelenítése is.
Az SVG exportőr frissült, animált többképkockás export támogatással, a „Snap to Cursor” operátor forgatást is támogat, és most már importálható animált kamera tulajdonság, USD csontváz alaphelyzet, USD Shape primitívek és DomeLight_1 séma is.
A Blender 4.5 ingyenesen letölthető Linux, Windows és macOS rendszerekre a hivatalos weboldalról, illetve Flatpak formátumban a Flathub-ról is. További részletekért érdemes átnézni a kiadási megjegyzéseket.
