A Wine Project kiadta a Wine 10.18-as verzióját, amely számos teljesítménybeli és kompatibilitási fejlesztést hoz a Linux és macOS felhasználók számára. Az új kiadás különösen az OpenGL és Vulkan integráció, a WoW64 alrendszer, valamint a modern Windows-alkalmazások támogatása terén kínál jelentős előrelépést. A Wine 10.18 egyik legfontosabb újdonsága az OpenGL memória leképezésének (OpenGL memory mapping) bevezetése Vulkan segítségével a WoW64 (Windows-on-Windows 64-bit) üzemmódban. Ez a megoldás különösen a vegyes 32 és 64 bites alkalmazások esetében javítja a grafikus teljesítményt és a stabilitást. A Vulkan használata révén az OpenGL-munkafolyamatok hatékonyabban kezelhetők, ami folyamatosabb megjelenítést és kisebb CPU-terhelést eredményez.
Szinkronizációs fejlesztések és WinRT támogatás
A fejlesztők bevezették a szinkronizációs gátak (synchronization barriers API) támogatását is, amely finomhangolja a Wine több szálon futó folyamatait. Ennek köszönhetően a Wine viselkedése még közelebb kerül a natív Windows környezethez, különösen a nagyobb erőforrásigényű, több szálas alkalmazások esetén. Emellett a WinRT-kivételkezelés (WinRT exceptions) is támogatottá vált, így a modern Windows Runtime alapú szoftverek – például egyes újabb játékok vagy UWP-alkalmazások – kompatibilitása tovább javult.
Alacsony szintű hardvertámogatás: SCSI pass-through WoW64 módban
A SCSI pass-through funkció bevezetésével a Wine most már képes pontosabban emulálni a hardveres kommunikációt WoW64 környezetben is. Ez különösen azoknál a programoknál fontos, amelyek közvetlenül érintkeznek hardvereszközökkel, például lemezírók vagy speciális mérőszoftverek esetén.
Több mint 30 hibajavítás és régi problémák megoldása
A Wine 10.18 összesen 30 hibát javít, köztük több ismert játék és alkalmazás hibáját is:
- Sid Meier’s Pirates!
- The Witcher 2
- Jolly Rover
- C&C Generals: Zero Hour
- Exact Audio Copy
- KeePass 2
- Autodesk Fusion
A fejlesztők emellett több régóta fennálló technikai problémát is megszüntettek, például a fájlútvonalak végén szereplő backslash-ek (\) hibás kezelését, a szálak közötti szinkronizációs hibákat, valamint az OpenGL-alkalmazások lassulását az új WoW64 alrendszer alatt.
Letöltés és további információ
A Wine 10.18 forráskódja elérhető a Wine GitLab projektoldalán, míg a bináris csomagok a következő napokban várhatók a népszerű disztribúciókhoz (Ubuntu, Fedora, Linux Mint ...). A hivatalos bejelentés és teljes változáslista a WineHQ weboldalán olvasható.
A telepítés menete megtalálható magyar nyelven a Súgó-ban: Wine
További disztribúciókhoz szánt csomagok

