
A TR1X és TR2X projektek célja, hogy a klasszikus Tomb Raider I és Tomb Raider II játékokat modernizálják és testreszabhatóvá tegyék szabad szoftveres alapon. A nemrég kiadott TR1X 4.13.2 és TR2X 1.3.1 hibajavító verziók számos új funkcióval bővültek, javításokat és játékélmény-növelő fejlesztéseket hozva, melyek nem csupán nosztalgiát ébresztenek, de technikai finomságokkal is elkápráztatják a régi és új kalandorokat. A TR1X és TR2X projektek nemcsak a múlt játékkultúráját őrzik meg, hanem a közösségi fejlesztés és digitális restauráció kiváló példái. E verziók teljes mértékben futtathatók modern rendszereken, támogatják a modifikációt, és már-már fejlesztői eszközként is használhatók. E két projekt nem egyszerű újrajátszható klasszikus, hanem modernizált, közösségi alapú, nyílt forrású újraírása a Tomb Raider I-nek (TR1X) és Tomb Raider II-nek (TR2X).
TR1X 4.13.x – A klasszikus új dimenziói
Az első kaland időtállóbb, mint valaha, amiről a most megjelent frissítés is gondoskodik. Letöltés
Változás naplók: 4.13, 4.13.1, 4.13.2
A grafikus beállítások jelentős átdolgozáson estek át: több régi opciót eltávolítottak, köztük a „screen resolution” és „window size” módokat, helyette az új FBO (Framebuffer Object) renderelési módszert vezették be kötelező érvénnyel. Ezzel együtt új funkciók is érkeztek, mint az aránytartó megjelenítés (aspect mode), az ablakkeret beállítása, valamint az egész pixeles felskálázás (integer upscaling), ami sokkal tisztább és élesebb UI-megjelenítést tesz lehetővé.
A szövegek és a felhasználói felület megjelenítése jelentősen javult, különösen felskálázott módokban, a képernyőmentések pedig mostantól minden esetben az asztali felbontásban készülnek.
Többnyelvű támogatás bővítése
A felület mostantól támogatja a francia és a skót gael nyelveket, valamint az installerhez olasz fordítás is készült. Emellett egy külön brit angol (British English) fordítást is bevezettek, ami különösen érdekes újdonság (#3212).
Új játékmeneti és kezelőfelületi opciók
Az új verzióval számos, a játékélményt közvetlenül befolyásoló lehetőség is érkezett:
- Fotómódban már képkockánként lehet előrelépni, valamint különféle Lara-pózok közül lehet választani.
- Lehetőség van a stáblista átugrására, illetve képek gyorsított görgetésére.
- A konzol új parancsokat kapott, például a /lighting kapcsolja a fényrendszert, míg a /immune sebezhetetlenné teszi Larát.
- Támogatottá váltak a víz alatti mentőkristályok egyedi pályákon (#3356).
- A dinamikus tűzfények külön beállítással engedélyezhetők (#3336).
- Új beállítások jelentek meg a statikus képernyők, hangok, kontrollerek és UI-szűrés testreszabására is.
- Mostantól az audió folyamatosan szólhat akkor is, ha a játék háttérbe kerül (#3333).
Hibajavítások és fejlesztések
Több korábbi verzióból örökölt, vagy épp a 4.13-as verzióban megjelent hibát javítottak:
- Kijavították Lara helytelen reakcióját tárgyak nélküli interakcióknál (#3337).
- Megoldották a mentések felismerési hibáját, amikor a fájlnevek kisbetűsek voltak (#3518).
- A fényhatások pontosabbak lettek, és a konzol is jobban kezeli az összetett karaktereket.
- Javították a kamerakezelést, az ablakpozíciókat, a fegyverek animációit és a vizuális effektusokat – ezzel még gördülékenyebb lett az élmény.
Egyéb változások
- Kivették a külön konfigurációs eszközt – az összes beállítás immár a játékfelületen keresztül elérhető.
- Eltávolították a "numerikus billentyűk engedélyezése" opciót, mivel ezek már teljes mértékben konfigurálhatók.
- A konzolparancsok – például a /tp, /play, /secret – több hibától megszabadultak, és új funkciókat is kaptak, például Lara automatikusan ajtók felé néz teleportálás után.
TR2X 1.2.x – A legendás folytatás új szinteken
TR2X 1.3-as verziója, amely minden eddiginél nagyobb volumenű fejlesztéseket és javításokat hozott a Tomb Raider 2 rajongóinak. A kiadás nem csupán technikai finomhangolásokat tartalmaz, hanem számos új beállítást, játékmeneti kényelmi funkciót, valamint a közösség által már régóta kért hibajavításokat is. Letöltés
Változás naplók: 1.3, 1.3.1, 1.3.2
Újratervezett grafikai beállítások és felület
A leglátványosabb változások a grafikai motorban történtek. A fejlesztők jelentősen átdolgozták a felskálázással és képernyőarányokkal kapcsolatos opciókat:
- Az „Upscaling filter” segítségével kiválasztható a szöveg és UI élsimításának módja.
- Az eddigi „Scaler” és „Sizer” opciók átnevezésre kerültek: előbbi mostantól „Borders” (keretek), utóbbi pedig „Upscaling factor” (felskálázási tényező).
- A maximális felskálázás 4x helyett mostantól akár 8x is lehet.
- A szélesvásznú megjelenítés javult, különösen nem 4:3 képarányú monitorokon.
- A képernyőmentések (screenshotok) mostantól mindig az asztali felbontásban készülnek.
Emellett a felhasználói felület is pontosabban alkalmazkodik a kiválasztott bemeneti eszközhöz, legyen az billentyűzet, kontroller vagy egyéb.
Új funkciók és játékmeneti kényelmi beállítások
A fejlesztők kiemelten foglalkoztak a játékélmény rugalmasságának növelésével. A következő lehetőségek kerültek be:
- Fotómód fejlesztése: képkockánkénti előrelépés, előre definiált Lara-pózok közti váltás, pontosabb pozicionálás.
- Új konzolparancsok: /lighting a világítás ki- és bekapcsolására, /immune a sérthetetlenséghez, új easter egg parancs is érkezett.
- Játékbeli beállítások elrejtése bizonyos esetekben, amikor nem relevánsak az aktuális játékmenetre.
- Egészségcsík színe szövetségeseknél mostantól zöld.
- Hitelesített TR1 úszásirány-váltás, valamint új lehetőségek az ugrások és gurulások animációinak szabályozására.
- Fegyverek viselkedése átláthatóbb: beállítható, hogy Lara a korábban kiválasztott fegyverrel kezdjen új pályát, ne automatikusan a pisztolyokkal.
- Víz alatti hangok, animációs zajok kezelése új opcióval.
Többnyelvű támogatás és UI-újítások
A játék fordításai is bővültek:
- Francia, skót gael és brit angol nyelvi támogatás.
- Olasz nyelv az installerhez.
- A UI mostantól ikonokat jelenít meg a használt vezérlési módtól függően.
További praktikus újdonság, hogy a felhasználó oldallépés gombbal válthat UI lapok között, a beállítások pedig megőrzik állapotukat a következő pályáig vagy a főmenüig.
Fontos hibajavítások
A frissítés több mint 70 ismert hibát javít, ezek közül néhány különösen említésre méltó:
- Lara nem vette elő a megfelelő fegyvert utoljára használtnál.
- Flare-használat megszakadt.
- Bartoli's Hideout naplemente-effektje nem állt vissza mentés után.
- Cutscene hanghibák (pl. Home Sweet Home zuhanyjelenet) javítva.
- Mentett játékfájlok kisbetűs nevek esetén nem voltak felismerhetők.
- Dinamikus fények túl sokáig aktívak voltak vagy nem megfelelő objektumoknál is megjelentek.
- 16:10 képarány támogatása, valamint nagyon széles monitorokon fellépő nyújtási hibák orvoslása.
További fejlesztések:
- Teljesítményjavítás ablakméret-változtatáskor.
- Fly cheat (repülés) hibák kijavítása.
- Fejlettebb animáció-hangszinkronizáció sekély vízben.
- Sok regressziós hiba visszavezetve 1.0-ig és 0.3-ig, kijavítva.
- Támogatás akár 16 secret dragonra egyedi pályákon.
Miben különbözik ez a projekt a hivatalos remastertől?
Bár már elérhető a Tomb Raider I-III Remastered gyűjtemény, a TRX projekt az eredeti játékokhoz készült, azokat továbbfejlesztve és kibővítve. A futtatásához azonban továbbra is szükség van a hivatalosan megvásárolt játékokra, amelyeket például a GOG vagy a Steam kínálatából (Tomb Raider I és Tomb Raider II) lehet beszerezni. A nyílt forráskódú újragondolások lehetőséget adnak a rajongóknak arra, hogy klasszikus játékokat korszerűbb formában élvezhessenek, új funkciókkal és fejlesztésekkel kiegészítve. A Linux támogatás pedig különösen fontos azok számára, akik alternatív operációs rendszereken szeretnék futtatni a játékokat.
