GStreamer 1.28 újdonságai: Vulkan H.264 kódoló, AMD HIP plugin és még sok más

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A GStreamer projekt bejelentette az 1.28-as stabil sorozat első fejlesztői verzióját, az 1.27.1-es kiadást, amely előrevetíti az év végére várt végleges változat főbb újdonságait. A GStreamer egy nyílt forráskódú multimédiás keretrendszer, amelyet számos Linux-disztribúció, médialejátszó és videokonferencia-alkalmazás használ. A mostani frissítés célja a teljesítmény fokozása, a hardveres gyorsítás bővítése és a gépi tanulási lehetőségek kiszélesítése.

Vulkan H.264 kódoló és AMD HIP plugin

Az egyik legfontosabb újítás az új Vulkan-alapú H.264 videókódoló, amely a Vulkan grafikus API erejét használja ki a hardveres gyorsításhoz. Ez különösen fontos a Linuxon elérhető modern GPU-kon, ahol a Vulkan jobban támogatott, mint például az OpenGL.

Emellett megjelenik az AMD HIP (Heterogeneous-compute Interface for Portability) plugin is, amely lehetővé teszi, hogy az AMD GPU-k számítási képességeit különféle multimédiás feladatokhoz használják ki.

Fejlettebb támogatás Wayland és WebKit alatt

A 1.28-as sorozat alap szintű színkezelési (colorimetry) támogatást vezet be a Wayland grafikus kiszolgálóhoz, amely nélkülözhetetlen a professzionális videómegjelenítéshez és a színhűséghez. Újdonság továbbá a wpe2 plugin, amely a WebKit motor új WPE Platform API-ját használja, ezzel erősítve a GStreamer böngészőmotoros integrációját.

Mesterséges intelligencia és gépi látás támogatás

A GStreamer 1.28 tovább bővíti az AI és gépi látás (computer vision) területére szánt szolgáltatásait. Érkezik egy általános célú osztályozó (classifier tensor-decoder), egy arcfelismerő (face detector), valamint további elemzési segéd-API-k.

Megjelenik a LiteRT inference elem, amely valószínűleg a kis erőforrásigényű neurális hálózati modellek támogatását célozza.

Hang, hardver és új fejlesztői eszközök

Az ALSA (Advanced Linux Sound Architecture) rendszerben mostantól támogatott lesz a virtuális PCM kimenetek felfedezése, illetve a d3d12remap elem is érkezik a D3D12-vel dolgozók számára.

A Windows felhasználók számára is történtek fejlesztések: a WASAPI2 eszközválasztója immár az IMMDevice API-ra épül.

A fejlesztők számára új eszközök is megjelennek:

  • GstLogContext API, amely segít a naplózási zaj csökkentésében,
  • GstReferenceTimestampMeta, ami időbélyeg-alapú metainformációk kezelésére szolgál,
  • új tracer hook, amely a buffer pool eseményeket naplózza.

A gst-inspect-1.0 parancs is új funkciót kap: képes lesz típusinformációkat is nyújtani a caps mezőkről.

Python-fejlesztések

A Python-kötésekben megjelenik az új Gst.Float wrapper, amely precízebb lebegőpontos értékkezelést tesz lehetővé a GStreamer Python-API-n belül.

VA plugin és egy régi modul nyugdíjazása

Egy fontos strukturális változás, hogy a VA plugin mostantól teljesen kiváltja a régi gstreamer-vaapi modult, amelyet ennek megfelelően eltávolítottak a fejlesztői sorozatból.

Mikor várható a végleges verzió?

A GStreamer 1.27.1 már most letölthető és forrásból fordítható a GitLab oldaláról, de nem javasolt éles rendszerekben használni, mivel ez egy fejlesztői (unstable) előzetes. A végleges GStreamer 1.28 kiadás várhatóan 2025 végén érkezik majd.