Wine 10.11 – Új NTSYNC szinkronizációs fejlesztések és több mint 25 hiba javítása

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

Megérkezett a Wine 10.11, amely nemcsak számos játékhibát javít, hanem előkészíti az utat a Linux kernel új szinkronizációs rendszeréhez, az NTSync támogatásához. A frissítésben többek között a Fallout 3, C&C Generals: Zero Hour, osu! és Genshin Impact hibáit is orvosolták. A Linux 6.10-ben debütáló NTSYNC driver a Windows NT szinkronizációs primitívek emulálására lett kifejlesztve, hogy a Wine és a Steam Play (Proton) alapú Windows-játékok futtatása Linux alatt sokkal hatékonyabb és gyorsabb legyen. A Wine egy szoftverréteg, amely lehetővé teszi, hogy Windows-alkalmazásokat futtassunk Linuxon, míg a Proton kifejezetten a Windows-játékok kompatibilitásának javítására lett optimalizálva Linuxon. Az új NTSYNC driver lehetőséget kínál arra, hogy a Windows-szoftverek szinkronizációs műveleteit natívan kezelje, így növelve a hatékonyságot és a teljesítményt. Ez különösen fontos a játékok számára, ahol a szinkronizáció kulcsszerepet játszik a sima futásban és a stabil teljesítményben. A Wine projekt – amely egy népszerű kompatibilitási réteg, lehetővé téve a Linux- és macOS-felhasználók számára Windows-alkalmazások futtatását.

NTSync – közelebb a natív Windows-szálkezeléshez

A Wine 10.11 egyik legfontosabb fejlesztése az NTSync támogatásának előkészítése. Ez a mechanizmus egy új, a Linux 6.14-ben bevezetett kernelmodult használ, amely a Windows NT szinkronizációs primitívjeit képes natívan kezelni. A cél: jobb teljesítmény és kompatibilitás több szálas alkalmazások (különösen játékok) esetén. A támogatás még nem teljes, de az ehhez szükséges előkészítő foltok most már bekerültek a kódba, és a teljes funkció a következő hónapokban várható.

Az NTSYNC driver bevezetése nagy lépés a Windows-játékok Linux alatti teljesítményének javítása felé. Amint a hiányzó javításokat és funkciókat beépítik, a játékosok komoly teljesítményjavulásra számíthatnak. Ez újabb lendületet adhat a Linux-alapú játékrendszerek és a Proton népszerűségének, lehetővé téve a Windows-platformon elérhető játékok szélesebb körű támogatását. Az NTSYNC-hez kapcsolódó fejlesztések beépítése kulcsfontosságú lesz a jövőbeni Linux-kiadások számára, és a Linux-közösség reménykedik, hogy a következő verziókban már teljes mértékben működőképes lesz. Az NTSYNC célja, hogy a Windows NT szinkronizációs mechanizmusait hatékonyabban emulálja Linux alatt, ami kulcsfontosságú a Windows-játékok sima futtatásához Wine vagy Proton környezetben. Az ilyen szinkronizációs primitívek pontos implementációja drámai teljesítményjavulást hozhat, különösen játékok esetében.

A teljesítmény növekedése nagy mértékben változik az alkalmazástól és a felhasználó hardverétől függően. Néhány játék esetében az NT szinkronizáció nem okoz lassulást, és semmilyen változást nem lehet észlelni, de más játékok esetében a képfrissítési sebesség akár 50-150% javulását is megfigyelhették. A fenti táblázat különböző játékok képfrissítési sebességét mutatja be különböző hardvereken, Dmitry Skvortsov, FuzzyQuills, OnMars és a szerző által mért adatok alapján.

Játék Eredeti ntsync Javulás
Anger Foot 69 99 43%
Call of Juarez 99.8 224.1 125%
Dirt 3 110.6 860.7 678%
Forza Horizon 5 108 160 48%
Lara Croft: Temple of Osiris 141 326 131%
Metro 2033 164.4 199.2 21%
Resident Evil 2 26 77 196%
The Crew 26 51 96%
Tiny Tina's Wonderlands 130 360 177%
Total War Saga: Troy 109 146 34%

WIDL fejlesztések: út a modern Windows API-k felé

A fejlesztők tovább finomították a WIDL (Windows Interface Definition Language) rendszert is, amely mostantól szélesebb körben képes Windows Runtime (WinRT) metainformációkat generálni. Ez kulcsfontosságú a modern, UWP-alapú alkalmazások és a Windows 10/11-hez írt programok jobb futtatásához.

Több mint 25 hiba javítása – játékosoknak örömhír

A frissítésben legalább 25 ismert hibát javítottak, amelyek között jó néhány ismertebb játék vagy zenei alkalmazás szerepel. Néhány kiemelt javítás:

  • Fallout 3: végre újra megszólal a rádiózene, ami eddig gyakran hiányzott vagy elnémult.
  • Command & Conquer: Generals – Zero Hour: grafikai hibák eltűntek a menükből.
  • osu!: az ablakváltás utáni fókuszprobléma megszűnt, az alkalmazás stabilabban indul.
  • Genshin Impact: javították az ablakfókusz visszaállítását, ami eddig irányítási gondokat okozott.
  • Mixcraft: javult a kompatibilitás a VST hangszerekkel, így az audio-producerek munkája kevésbé szakad félbe összeomlások miatt.

További játékok, amelyekre pozitív hatással lehet a frissítés: Thief II, Civilization III, és sok más régi kedvenc.

Forráskód és telepítés

A Wine 10.11 egyelőre forrásból érhető el a Wine GitLab projektoldalán, de a bináris csomagok is hamarosan megérkeznek a főbb disztribúciók (például: Ubuntu, Debian, Fedora, Arch) csomagtáraiba, illetve a WineHQ saját PPA tárolójába is. A frissített forráskód innen tölthető le. A különböző disztribúciókhoz számos bináris csomag érhető el a WineHQ letöltési oldaláról. A dokumentáció a WineHQ dokumentációs oldalán érhető el.

Az újdonságok teljes listája a bejelentésben található.

Letöltés és telepítés

Megtalálható magyar nyelven a Súgó-ban: Wine

További disztribúciókhoz szánt csomagok

  • Ubuntu - WineHQ bináris csomagok: Ubuntu aktuális kiadások
  • Debian - WineHQ bináris csomagok: Debian aktuális kiadások
  • Fedora - WineHQ bináris csomagok: Fedora aktuális kiadások
  • macOS - WineHQ bináris csomagok: macOS 10.8 és újabbakhoz.
  • Továbbiak

Jó borozást!