Új irányt vesz Európában az akkumulátorok kezelése

kami911 képe

Az Európai Parlament és a Tanács megállapodott az akkumulátorokra vonatkozó EU-szabályok felülvizsgálatáról, amelyek figyelembe veszik a technológiai fejlődést és a jövőbeni kihívásokat. A megállapodás érinti az akkumulátorok teljes életciklusát, a tervezéstől az élettartam végéig, és vonatkozik az EU-ban forgalmazott összes akkumulátor típusra: hordozható akkumulátorokra, SLI akkumulátorokra (járművek indításához, világításához vagy gyújtásához szükséges áramforrások), könnyű járművek akkumulátoraira (elektromos robogók és biciklik hajtásához szükséges áramforrások), elektromos járművek akkumulátoraira és ipari akkumulátorokra.

A megállapodás értelmében az akkumulátorokat könnyebb lesz eltávolítani és cserélni, és a fogyasztók jobban tájékoztatva lesznek. A megállapodás szerint az elektromos járművek, könnyű járművek és 2 kWh-nál nagyobb kapacitású újratölthető ipari akkumulátorok esetében kötelező lesz egy szén-lábnyom nyilatkozatot és címkét készíteni.

Három és fél évvel a jogszabály hatálybalépése után az akkumulátorokat az eszközökben úgy kell tervezni, hogy a fogyasztók könnyedén eltávolíthassák és cserélhessék őket. Az akkumulátorok címkéken és QR-kódokon található információkkal lesznek ellátva, amelyek kapacitásról, teljesítményről, tartósságról, vegyi összetételről, valamint a "külön gyűjtés" jelről számolnak be. A könnyű járművek, 2 kWh-nál nagyobb kapacitású ipari akkumulátorok és az elektromos járművek akkumulátorai számára kötelező lesz egy "digitális akkumulátor útlevél" megléte, amely tartalmazza az akkumulátor modelljének információit, valamint az egyedi akkumulátor és használatának specifikus információit.

Az új szabályozás bevezeti a „kellő gondossággal” politikát az akkumulátorgyártó ipar számára is, amely kötelezni fogja az összes, EU piacra helyező gazdasági szereplőt - kivéve a kkv-kat -, hogy fejlesszenek ki és vezessenek be egy olyan céges politikát, amely megfelel az nemzetközi szabványoknak, és amely a nyersanyagok és másodlagos nyersanyagok beszerzésének, feldolgozásának és kereskedelmének társadalmi és környezeti kockázataira fókuszál.

Az új szabályozás további intézkedésekre is vonatkozik, mint például a gyűjtési célok meghatározása: 2023-ra 45%-ra, 2027-re 63%-ra és 2030-ra 73%-ra a hordozható akkumulátorok esetében, valamint 51%-ra 2028-ra és 61%-ra 2031-re a könnyű járművek akkumulátorai esetében. A gyártási és fogyasztói hulladékokból visszanyerhető kobalt (16%), ólom (85%), litium (6%) és nikkel (6%) minimális szintjeit is meghatározzák. Az összes hulladék akkumulátort a könnyű járművekből, az elektromos járművekből, SLI és ipari eszközökből  ingyen kell összegyűjteni, függetlenül attól, hogy milyen természetűek, vegyi összetételűek, állapotúak, márkájúak vagy eredetűek. 2030. december 31-én a Bizottság megvizsgálja, hogy az általános használatú, újratölthetetlen hordozható akkumulátorok

Az új szabályozás célja az EU újrahasznosítási iparának erősítése, különösen a lítium tekintetében, valamint az egész iparág versenyképességének javítása, ami a következő évtizedekben fontos lesz az energiaátmenet és a stratégiai autonómia szempontjából. Az Európai Parlament és a Tanács egyezségét még hivatalosan is jóvá kell hagyniuk, mielőtt hatályba léphetne. December 2020-ban a Bizottság javaslatot terjesztett elő az akkumulátorokra és a hulladék akkumulátorokra vonatkozó szabályozásra, amelynek célja a belső piac működésének erősítése, a körkörös gazdaság népszerűsítése és a fogyasztók védelme.

Az új szabályozás segíteni fogja a fenntarthatóbb és teljesítményesebb akkumulátorok forgalmazását az EU-ban, valamint biztosítja, hogy a fogyasztók jobban tájékoztatva legyenek az akkumulátorok kapacitásáról, teljesítményéről, tartósságáról, vegyi összetételéről és a helyes újrahasznosítási módokról. A „kellő gondossággal” politika bevezetése biztosítja, hogy az akkumulátorgyártók felelősséget vállaljanak a nyersanyagok és másodlagos nyersanyagok beszerzésének, feldolgozásának és kereskedelmének társadalmi és környezeti kockázataira vonatkozóan, ami segít a környezeti és társadalmi károk minimalizálásában. Az új szabályozás továbbá meghatározza az akkumulátorok gyűjtési és újrahasznosítási céljait is, ami segíti a fenntarthatóbb újrahasznosítási rendszer kialakítását az EU-ban. A szabályozás egy fontos lépés lehet az EU energiaátmenetének és a körkörös gazdaság elérésének irányába. Az ipari akkumulátorok és az elektromos járművek akkumulátorai számára kötelező lesz egy „digitális akkumulátor útlevél” megléte, amely tartalmazza az akkumulátor modelljének információit, valamint az egyedi akkumulátor és használatának specifikus információit.

Hogyan osztályozzák az akkumulátorokat?

A képviselők a növekvő használatuk és a technikai fejlődésük miatt a „könnyű közlekedési eszközök ”, például az e-kerékpárok vagy e-rollerek számára új akkumulátor-kategória bevezetését szorgalmazták. Az új kategória a meglévő hordozható, gépjármű (például járművek indításához, világításához vagy gyújtásához szükséges energiaellátáshoz) és ipari akkumulátorok osztályai mellé kerül.

Akkumulátorok: stratégiai piac az EU számára

Az akkumulátorok iránti globális kereslet 2030-ra 14-szeresére nő, és az EU a kereslet nem kevesebb, mint 17%-át fedezheti. Ennek fő oka a digitális gazdaság, a megújuló energiaforrások és az alacsony szén-dioxid-kibocsátású mobilitás térnyerése. Ahogy emelkedik az akkumulátort használó elektromos járművek száma, úgy válik ez a piac globálisan stratégiai jelentőségű piaccá.

A környezeti hatás nyomon követése

Az akkumulátorokat olyan címkével kell ellátni, amely megmutatja a szénlábnyomukat, így átláthatóbb lehet a környezeti hatásuk. Ez kötelező érvényű lesz az elektromos járművek akkumulátoraira, a könnyű szállítóeszközök akkumulátoraira és a 2 kWh feletti kapacitású újratölthető ipari akkumulátorokra is. Ezenkívül lefedi az akkumulátor teljes élettartamát, és garantálja, hogy az új akkumulátorok minimálisan tartalmaznak bizonyos nyersanyagokat.

A nyersanyagokkal kapcsolatos kérdések

Az akkumulátorgyártás nagymértékben függ a kritikus nyersanyagimporttól, nevezetesen a kobalt, a lítium, a nikkel és a mangán behozatalától, amely jelentős hatással van a környezetre és a társadalomra.

Az emberi jogokkal való visszaélések kezelése és az akkumulátorok etikusabb beszerzése érdekében a képviselők az akkumulátorgyártókra vonatkozó átvilágítási kötelezettség bevezetését szorgalmazzák. A vállalatoknak meg kell felelniük a nyersanyagok és másodlagos nyersanyagok beszerzése, feldolgozása és kereskedelme során felmerülő társadalmi és környezeti kockázatokra vonatkozó követelményeknek. A kkv-k kivételével minden, az uniós piacon akkumulátorokat forgalomba hozó gazdasági szereplőnek ki kell dolgoznia és végre kell hajtania ezt az átvilágítási politikát.

Az újrahasznosítás növelése

2019-ben az EU-ban értékesített hordozható akkumulátorok 51%-át gyűjtötték be újrahasznosítás céljából. Minden akkumulátortípushoz sajátos akkumulátor-újrahasznosítási folyamatok vonatkoznak a gyártásukhoz használt különböző fémek és vegyületek miatt.

Az új szabályok szigorúbb begyűjtési célokat tartalmaznak majd hordozható akkumulátorok (2023-ra 45%, 2027-re 63%, 2030-ra 73%), valamint a könnyű szállítóeszközök akkumulátorok (2028-ra 51%, 2031-re 61%) esetében is.

Ezen túlmenően a könnyű közlekedési eszközökből, gépjárművek, ipari és elektromos járművek akkumulátoraiból származó minden hulladék begyűjtése ingyenes kell legyen a végfelhasználók számára, függetlenül azok jellegétől, kémiai összetételétől, állapotától, márkájától vagy eredetétől.
Az új szabályok értelmében a gyártási és fogyasztási hulladékból származó, visszanyert kobalt (16%), ólom (85%), lítium (6%) és nikkel (6%) minimális mennyiségét újra fel kell használni új akkumulátorokban.

Az új szabályok értelmében a gyártási és fogyasztási hulladékból származó, visszanyert kobalt (16%), ólom (85%), lítium (6%) és nikkel (6%) minimális mennyiségét újra fel kell használni új akkumulátorokban.

Az eltávolítás és a csere egyszerűsítése

Az új szabályok értelmében az akkumulátorok kivétele és cseréje egyszerűbbé válik. A készülékekben lévő hordozható akkumulátorokat úgy kell kialakítani, hogy a felhasználók könnyen kivehessék és kicserélhessék azokat. Ez a követelmény három és fél évvel a szabályok hatálybalépése után válik kötelezővé. Több információt kell majd nyújtani az akkumulátorok kapacitásáról, teljesítményéről, tartósságáról, kémiai összetételéről, valamint a "szelektív gyűjtés" szimbólumáról.

Bővebben a körkörös gazdaságról

(forrás, forrás)

Hozzászólások

kimarite képe

Helyes. Mert megtanultuk,

Helyes. Mert megtanultuk, hogy „ellenforradalom”, aztán 89-ben azt, hogy „forradalom” ('56)... Mi, mint fogyasztók és vásárlók mindent meg tudunk tanulni, ha van rá egy rendelet, egy szabvány, egy szabályozás. Bedobjuk a használt elemet, akkut a gyűjtőhelyre, stb., ha mondják hogy kell, ha látjuk, célja van, és könnyen követni tudjuk a szabályozást, hiszen lerakók is létesülnek, stb..

Ugyanígy a gyártó is megtanulja, ha van követendő, azaz betartandó szabály. És az újrafeldolgozás nekik is bőven hasznos, hiszen, jó pár nyersanyagból kezdünk kifogyni.

Itt még pár aktuális hír olvasható a hulladékcsökkentés témában.

 

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve