Itt a Mesa 22.3: RDNA3 és Rusticl támogatással, Vulkan ray-tracing továbbfejlesztéssel

kami911 képe

Megjelent a Mesa 22.3 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadásaként. A Mesa 22.3 mint a 2022-es év utolsó új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz, mint például:

  • A Mesa 22.3 vitathatatlanul legjelentősebb új képessége az RDNA3 „GFX11” AMD Radeon grafikus egységek támogatása, amellyel remélhetőleg decemberben már megvásárolható Radeon RX 7000 sorozatú kártyákat már az első naptól kezdve támogatni fogja. A Mesa 22.3 rendelkezik a kezdeti RADV Vulkan meghajtó támogatással az RDNA3/GFX11 számára, az AMD által kidolgozott RadeonSI Gallium3D meghajtóra építve.
  • Szintén izgalmas újdonság a Mesa 22.3 esetében, hogy a Vulkan ray-tracing (RT) támogatás sokkal kiforrottabb és gyorsabb, mint a korábbi kiadások. A RADV sugárkövetés végre használhatóvá válik a Radeon grafikus kártyák tulajdonosai számára, akik ezt a Mesa illesztőprogramot használják. Bekerült a RADV meghajtó Radeon Raytracing Analyzer támogatása is.
  • A Mesa 22.3-mal a RadeonSI alapértelmezésben engedélyezte az OpenGL szálkezelést is a jobb teljesítmény érdekében. Eddig a pontig a RadeonSI OpenGL threading évekig a játékonkénti fehér listázásra támaszkodott, míg most végre általánosan engedélyezve van.
  • A Mesa 22.3 másik jelentős előrelépése a Rusticl bevezetése. Ez a Rust nyelven írt OpenCL implementáció a Gallium3D számára. A Rusticl rendkívül erős lett az elmúlt hónapokban, és több Gallium3D meghajtóval, sőt még a Vulkan meghajtókon futó Zinkkel is együttműködik. A Rusticl OpenCL 3.0 támogatást nyújt. A Rusticl a Mesa 22.3-ban egy nagyszerű kezdet, és remélhetőleg 2023 folyamán több funkciót és teljesítményoptimalizálást látunk majd ezen OpenCL implementáció körül, továbbá várható a régebbi Clover kód esetleges eltávolítása is.
  • A Mesa 22.3 emellett a szokásos módon új Vulkan-bővítések is bevezet:
    • a KHR_shader_clock a Lavapipe számára,
    • a VK_EXT_attachment_feedback_loop_layout a RADV és a Lavapipe számára,
    • a KHR_global_priority a RADV számára,
    • az EXT_mutable_descriptor_type a RADV számára,
    • az EXT_extended_dynamic_state3 a RADV és az ANV számára.
  • Az Intel oldalán az egyik fontos kiegészítés a Vulkan mesh shader (VK_EXT_mesh_shader), amely mostantól támogatott az Intel ANV kódhoz a DG2/Alchemist diszkrét grafikus kártyákon. A Mesa 22.3 további folyamatos optimalizálással és a DG2/Alchemist kód érlelésével folytatódott az Arc Graphics számára.
  • Azok számára, akik a Freedreno-t, mint nyílt forráskódú Qualcomm Adreno grafikus vezérlőt használják az OpenGL-hez, az OpenGL 4.5 specifikáció már támogatott a korábbi OpenGL 3.3-as verzióról felfejlesztve. A Qualcomm Adreno hardverhez Vulkan-támogatást nyújtó Turnip Mesa illesztőprogram elérte a Vulkan 1.3 megfelelőséget.
  • A Zink továbbra is szépen fejlődik, és ezzel a negyedéves kiadással sokkal több teljesítményoptimalizálást is kapott. A Zink a Vulkánon használható általános OpenGL implementáció.
  • Van egy új egyfájlos „Mesa DB” gyorsítótár típus, amely segít a shader gyorsítótárak kezelésében.
  • A Panfrost Gallium3D meghajtó is kapott shader-ek kezeléséhez lemez-gyorsítótár támogatást.
  • A Microsoft is sokat tett hozzá a Direct3D 12 back-endhez és a Windows / WSL felhasználási módok fejlesztésére.
  • A Mesa 22.3 tartalmaz néhány VA-API fejlesztést a Microsoft révén.
  • És egyéb fejlesztéseket.

A Mesa 22.3.0 kiadásának bejelentése megtalálható a levelezési listán.

(forrás)

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.

Illesztőprogramok

  • RADV → AMD Vulkan illesztőprogram
  • ANV → Intel Vulkan illesztőprogram
  • Panfrost → Arm Mali illesztőprogram
  • V3DV → Raspberry Pi 4 illesztőprogram
  • Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
  • Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut